Oliva Torras va néixer el 1945 com un petit taller al número 55 de la pujada del Castell de Manresa. Avui, aquella aventura empresarial impulsada per Jaume Victori i Lluís Oliva és un imponent equipament de 30.000 metres quadrats al polígon del Pont Nou, que serveix als mercats exteriors més de la meitat de la seva producció.

Extreballadors de l'antiga Cal Marquet (que després seria la Lemmerz), Victori i Oliva van independitzar-se per reparar maquinària tèxtil a compte propi. L'any 1952, la petita empresa deixava el seu emplaçament inicial a la Pujada del Castell per un un local més ampli al carrer Circumval·lació, d'on no se'n mouria fins al 1968, quan ja amb Sebastià Catllà (i, més tard, Francesc Solé) al negoci, en relleu de Victori i Oliva, va adquirir una antiga serradora abandonada a l'actual emplaçament del grup. El 1983, l'empresa feia un salt tecnològic en comprar la seva primera màquina de control numèric, la tercera en arribar a l'estat espanyol. Dos anys més tard n'adquiria la segona i especialitzava el seu negoci en la fabricació de caixes fortes i mobles metàl·lics.

Els anys noranta, amb la incorporació de Ramon Mandaña i els fills de Sebastià Catllà, Sebastià i Jordi, l'empresa agafava impuls i iniciava el seu procés d'internacionalització. En entrar al nou segle, i amb la subcontractació en retrocés, amb grans empreses deslocalitzant-se i amb el risc que això suposava per al negoci, Oliva Torras es decidia per la producció pròpia i s'establia en tres divisions: Oliva Torras Metal, Oliva Torras Mount & Drive Kits i Oliva Torras Solar Energy (dedicada a la producció de plaques tèrmiques per a habitatges, que no va quallar per l'arribada del crash immobiliari). El 2007, el grup donava a llum a Soluciones Mecánicas Integrales (SMI), fruit de l'experiència com a fabricant de màquines escurabutxaques per a Cirsa, i el 2011 adquiria la totalitat de l'empresa Meypar, fabricant de parquímetres. Un any més tard es presentava en societat la, fins ara, darrera empresa del grup, Oliva Torras Railway, que fabrica tots els components dels interiors de trens, metros i tramvies, i que té presència a Torí, Milà, Florència o Lima.