La pandèmia ha disparat la xifra de clients dels bancs que fan ús dels serveis digitals, segons una enquesta de l'Observatori de la Digitalització Financera Funcas amb KPMG. En aquest sentit, si el gener del 2020 només un 28% de les entitats tenien més d'un 60% de la base de clients digitalitzada, ara el percentatge supera la meitat dels bancs. L'enquesta indica que abans de la pandèmia els mitjans de pagament dominants eren l'efectiu, la targeta física i les transferències. Ara la targeta segueix liderant però creixen cada cop més els wallets, com Google Pay o Apple Pay, i Bizum. La covid-19, diu Funcas, ha provocat que els avenços digitals que s'hagin accelerat.

«La pandèmia ha fet que el pagament contacless avanci en un any el que hauria d'haver avançat en cinc, i ha consolidat el canvi digital», ha afirmat el director d'Estudis Financers de Funcas i director executiu de l'Observatori de Digitalització Financera, Santiago Carbó.

Per la seva banda, Francisco Uría, Banking & Capital Markets Global Head i soci responsable del Sector Financer a Espanya, considera que aquest fort increment de la clientela digital es deu a l'entrada en joc de la població més sènior, que fins ara era la menys digitalitzada.

Funcas explica que el sector bancari viu un moment de «disrupció tecnològica», en què també apareixen nous actors com ara les fintechs i bigtechs. «El seu caràcter digital, accessibilitat i baixes comissions són alguns dels elements que estan propiciant que aquestes empreses tecnològiques hagin alimentat el nivell d'exigència del consumidor tradicional, que té més informació i més capacitat de decidir sense moure's de casa», afirma la fundació Funcas.

Com a conseqüència, les entitats bancàries tradicionals «aposten de manera creixent per desenvolupar els seus propis serveis relacionats amb la tecnologia, tot i que deixen la porta oberta a possibles col·laboracions amb fintechs i altres entitats financeres».