La pandèmia ha elevat el pes del sector de la logística en el PIB català del 13,9% del 2019 al 14,4% l’any passat. Així ho posa de manifest l’últim Observatori de la Logística, presentat ahir pel secretari de Territori del Govern, Isidre Gavín, i pel conseller delegat de Cimalsa, Enric Ticó, entre d’altres càrrecs de la companyia.

El document sosté que Catalunya està per sobre de la mitjana espanyola i europea en matèria logística, ja que el pes del sector del transport i d’activitats afins sobre el conjunt de l’economia catalana solament és més gran dins la Unió Europea en el cas dels Països Baixos.

Una dada rellevant de l’Observatori és que el 2020 va créixer un 8,6% el nombre d’empreses en el sector, especialment d’activitats postals i de correus. Quant a les de paqueteria i distribució urbana de mercaderies, van experimentar un creixement del 34,1%, mentre que les operacions de comerç electrònic van repuntar un 25,5%. En canvi, la pandèmia va provocar al mateix temps un descens del 10,3% de les exportacions el 2020, encara que es va produir un repunt en el tràfic intern de mercaderies a Catalunya i en el mantingut en relació amb la resta de l’Estat.

«Durant el 2020 s’ha produït una certa regionalització de la cadena logística», va apuntar Ticó, que va assegurar que l’any passat Catalunya va gestionar un 8,5% menys de tones de mercaderies. Ticó també va assegurar que el transport per carretera continua sent, a gran distància, el gran canalitzador de mercaderies, mentre que el ferrocarril amb prou feines suposa un 2%.

Per la seva banda, Gavín va assegurar que la pandèmia ha demostrat que la logística és un sector «estratègic» per al país, en garantir el proveïment de productes bàsics durant el confinament.

Amb tot, l’Observatori de la Logística posa de manifest que durant el 2020 va haver-hi un lleuger descens de l’ocupació (-1,9%), si bé va augmentar en la mateixa proporció el nombre d’autònoms. L’anàlisi també incorpora aquest any la perspectiva de gènere i posa de manifest que les dones representen el 22% de les persones treballadores del sector.