La pandèmia de la Covid-19 ha suposat una garrotada per al comerç i, concretament, per a aquells que es dediquen a proveir serveis als sectors més afectats per les restriccions. És el cas de la Casa dels Records, una botiga de Terrassa que es dedica a elaborar brodats, gravats i personalitzacions de tota mena per a esdeveniments d'empresa i particulars com a noces, batejos o comunions.

“La botiga va caure en un forat de perdudes, incerteses i pors dels quals pensava que mai podria aixecar cap”, explica l’Ada Pujol, propietària de la botiga egarenca. Els problemes econòmics la van portar a una situació que va acabar afectant la seva salut emocional, generant moltíssimes inseguretats que dificultaven la gestió empresarial del dia a dia. El de l'Ada és tan sols un cas dels 126 que estan atenent la Fundació Pimec i Endesa a través del programa Emppersona, una iniciativa que té l'objectiu d'ajudar a persones autònomes de més de 45 anys a recuperar la confiança, reprendre, buscar treball o reflotar el seu negoci.

Emppersona ajuda a persones empresàries a recuperar la confiança i millorar els resultats Fundació Pimec

Segons les dades de la Fundació Pimec, el 95% dels participants en el programa tenen problemes de liquiditat, el 80% problemes per a accedir a les ajudes de les administracions públiques, el 60% problemes psicològics i un 45% pateix una situació d'insolvència. “Vaig començar a buscar ajuda i vaig donar amb el programa. Gràcies a l'atenció psicològica que em van donar vaig poder enfrontar la situació i les píndoles formatives m'han ajudat a posar-me al dia en qüestions com les xarxes socials i la gestió del temps, per exemple”, assegura Pujol.

El programa segueix obert i qualsevol empresa o persona autònoma que es trobi en una situació de dificultat pot apuntar-se a través del seu web. Posteriorment, la Fundació Pimec estudia i selecciona els casos, per a en poques setmanes començar a elaborar un pla de viabilitat i començar a desenvolupar un pla de millora del negoci amb tutories, assessorament i formació de les persones participants.

Ocupació i suport emocional

Rosa Maria Juny, directora de la Fundació Pimec, destaca que "els problemes econòmics s'accentuen a mesura que passen els mesos i cada vegada hi ha més necessitat d'obtenir resultats a curt termini”. El programa combina la resolució dels problemes econòmics amb la reactivació de l’ocupació i el suport psicològic. “Les accions que duem a terme van dirigides a reflotar les empreses i, si fa falta, fer acompanyament emocional, legal, d'orientació laboral, re-emprenedoria i d'emprenedoria circular per a fer-ho possible”, assegura la directora de la fundació.

Des de la Fundació Pimec destaquen que tenir capacitat per a adaptar-se als canvis és essencial. En aquest sentit, és fonamental el benestar emocional per a guanyar confiança i encarar els problemes. “Gràcies a Emppersona estem sortint del forat i anem aixecant cap. Cal encarar la situació amb molta positivitat i amb ganes de fer moltes coses”, diu Pujol.

Quant a l'àmbit territorial, un 40% de les 126 empreses que atén el programa se situen en el Barcelonès i el Vallès Occidental representaria el segon àmbit amb un 15% dels participants. En tercer lloc es trobaria el Baix Llobregat amb el 12% dels participants.

Una Segona Oportunitat

Un element clau per a moltes empreses i comerços que s'han vist abocats a una situació financera complexa ha estat la Llei de la Segona Oportunitat. Aprovat en 2015, aquest mecanisme permet a autònoms i empreses refinançar els seus deutes en termes de viabilitat o cancel·lar-les. “La persona pot tornar al sistema, pot tornar a ser un nou consumidor, un receptor de crèdit. Treballem perquè el fet de tenir deutes no sigui un factor d'exclusió social”, explica Miquel Àngel Salazar, economista i advocat i assessor del programa Emppersona.

La Llei de la Segona Oportunitat és un element essencial Fundació Pimec

“És molt important que els participants puguin desfer el bloqueig emocional quan no poden afrontar les seves obligacions i que vegin que hi ha una sortida a la seva situació”, assegura l'assessor. En aquest sentit, destaca que és molt important que el mecanisme de la Segona Oportunitat vagi més enllà de l'assessorament tècnic-jurídic. “Donem una segona oportunitat a les persones. Poden tornar a emprendre i queden netes dels seus deutes”, assegura l'assessor.

L'Objectiu ara és la recuperació socioeconòmica

Aquesta iniciativa compta amb el suport d'Endesa a través del seu Pla de Responsabilitat Pública. Ara mateix s'ha activat la segona fase, que compta amb un pressupost de 25 milions d'euros. L'objectiu ara és la recuperació socioeconòmica a través d'ajudes urgents a les persones més vulnerables i a la reactivació del teixit empresarial. La primera fase, que va estar dotada de 12 milions d'euros, es va destinar a la compra de material sanitari i en donacions a institucions públiques i privades que estaven lluitant contra la pandèmia.