El dia 1 de setembre part dels peatges més concorreguts de Catalunya desapareixeran, convertint vies com l'AP-7 o la C-32 nord en autopistes gratuïtes. Aquest fet suposarà no haver d'aturar-se i pagar l'import per aixecar la barrera, però també manté viu el debat sobre què fer per garantir-ne el manteniment, o com reconvertir aquelles carreteres que avui dia són l'alternativa gratuïta. 

Així, quatre vies que sumen més de 450 quilòmetres suprimiran els peatges i la circulació serà gratuïta. Dues són de titularitat estatal i dues de la Generalitat. Aquestes són les autopistes que deixaran de ser de pagament a Catalunya a partir de l'1 de setembre:

  • AP-2: El Vendrell – Saragossa, de titularitat estatal. Es tracta de 215 km de carretera amb, actualment, un preu per als conductors de més de 24,80 euros. Aquesta autopista permet connectar amb l'AP-7. El tram català comença a Soses, al Segrià. La concessió es va iniciar el 1977, fet que suposa 44 anys de peatges.
  • AP-7: Tarragona – Jonquera, també estatal: 250 km amb un cost, actualment, d'entre 11 i 15 euros. Ja s'havia alliberat el tram entre Vila-seca i Alacant, ara passaran a ser gratuïts també els trams entre Vila-seca i Barcelona i entre la Roca del Vallès i la Jonquera.
  • C-32: Maresme: diversos peatges d'entre, actualment, 1,17 i 2,90 euros. Va de Barcelona a Blanes. Inclou el peatge de Mataró, el més antic d'Espanya, inaugurat el 1969. La concessió és gestionada per la Generalitat.
  • C-33: Barcelona – Montmeló: actualment, 1,12 euros. Carretera també gestionada per la Generalitat. Enllaça amb l'AP-7. De fet, forma part del primer tram que es va construir d'aquesta autopista, que va passar a mans de la Generalitat més endavant.