El 30,6% de les empreses catalanes ha hagut d’aturar l’activitat parcialment per les baixes arran de la covid, mentre que el 3,1% ho ha hagut de fer completament, segons una enquesta elaborada per Pimec. Per sectors, el més afectat és el de la construcció (48,8%), el primari (47,1%), la restauració i l’hostaleria (44%) i el comerç (40,7%). De l’enquesta també es desprèn que el 70,5% de les empreses catalanes han tingut algun treballador de baixa per incapacitat temporal entre el 20 de desembre i el 17 de gener. Concretament, en el 4% de les empreses ha sigut la meitat de la plantilla; l’11,3% entre un 26% i un 50%; el 19,9% entre l’11% i el 25%; el 15,4% entre un 6% i un 10% i el 19,9% entre un 1% i un 5%.

Davant aquesta situació, les empreses s’han reorganitzat i han creat grups bombolla (32%), han augmentat el teletreball (27,1%), han contractat més personal (21,8%) o mitjançant altres fórmules (19%). A més de la meitat de les empreses –el 55,8%– afirma que les baixes laborals han suposat un augment de costos i el 2,8% ha tingut problemes en la tramitació de les baixes.

Per això, Pimec ha criticat la «falta de previsió» per unes dades que «eren totalment previsibles» tenint el comportament de la variant òmicron des de la seva aparició. En aquest sentit, la patronal ha retret a l’administració que no hagi previst els protocols sanitaris pertinents i no s’hagi dotat de recursos per evitar «el mal funcionament» del sistema a l’hora de tramitar les baixes.

En un comunicat, la patronal lamenta que, «una vegada més, es mostri una falta de sensibilitat amb el teixit productiu i l’activitat econòmica i hagi generat, en un primer moment, incerteses en els protocols i inseguretat a empreses i persones treballadores, i posteriorment, automatismes de les baixes i les altes que comporten incidències administratives». En aquest sentit, el secretari general de Pimec, Josep Ginesta, davant el perjudici que ha comportat per a les empreses aquesta «falta de previsió», ha exigit una «moratòria administrativa per minimitzar les incidències que tot plegat ha comportat a les empreses» per evitar que puguin patir «reclamacions, sancions o interessos per la demora».

Segons Ginesta, és clau que les administracions «en aquests moments de la pel·lícula» posin al servei de l’economia «els mecanismes que facilitin la gestió de la crisi». Exigeix més «planificació» i «previsió» i sobretot que se’ls tingui en compte. «Si es decideix parar activitat o canviar un protocol s’hauria de dur als espais de negociació perquè els sindicats i les patronals puguem ajudar a construir la solució i que no ens trobem, com la setmana passada, amb novetats en els protocols sense saber-ho», lamenta.