Els consumidors espanyols compren cada vegada més productes de segona mà. En concret, un de cada tres confessa haver comprat alguna vegada un producte d’aquest tipus. Segons l’estudi «Ecommerce On» de Kantar Insights, que recull dades de 19 mercats, la sostenibilitat també està present quan parlem de comerç en línia en forma de circuits de venda que fa uns quants anys eren molt minoritaris. A Espanya, el 34% dels compradors en línia han comprat algun producte de segona mà en aquest canal, en què les categories principals són jocs, moda femenina i articles per a la llar. El fenomen Vinted, beneficiat per les compres de moda en cadenes ultrabarates com Shein, en què la devolució o no és possible o és massa complicada, ha beneficiat la tendència de la segona mà. En electrònica, Amazon ha descobert en la venda de productes condicionats una línia de negoci rendible.

Un fenomen global

La tendència no és només un fenomen espanyol. A escala mundial, Àsia lidera les compres de segona mà per Internet, amb el Vietnam al capdavant, amb una taxa d’incidència del 62%. Corea, el Canadà i els EUA van darrere d’altres països, però, tot i això, un de cada cinc compradors de comerç electrònic està comprant activament articles de segona mà en línia.

A Espanya, la compra de productes de segona mà a Internet és liderada pels més joves (més del 40% de les persones de menys de 34 anys han comprat algun article de segona mà a través d’Internet), però no es tracta d’una tendència vinculada a grups d’edat. El 22% de les persones de més de 55 anys ja han adquirit productes de segona mà en línia.

Cristina Pérez, directora de Commerce a Kantar Insights, va explicar que «si bé hi ha un front obert que parla de l’elevada empremta mediambiental dels enviaments associats a la compra en línia, tenen una segona cara, les oportunitats que ofereixen aquest tipus de plataformes en termes d’economia circular que tan bé estan rebent els consumidors espanyols».

Compradors de totes les edats

Habitualment hi ha una tendència a pensar que la compra en línia és territori dels grups d’edat més joves, però la realitat és que això és un estereotip. L’estudi «Ecommerce On» ens mostra que als EUA el 64% dels compradors per Internet tenen més de 45 anys, mentre que, per contra, a l’Aràbia Saudita aquesta mateixa xifra (64%) correspon als compradors en línia de menys de 35 anys.

A Espanya, un de cada dos compradors per Internet tenen més de 45 anys, amb grans variacions per categoria. Els col·lectius amb menor incidència són els dels extrems (menors de 25 i majors de 65, amb el 7% i el 6% respectivament).