Consells

«Vols còpia?»: El Banc d’Espanya recomana demanar el resguard quan pagues amb targeta

Redacció

Cada any es produeixen gairebé un milió d’operacions fraudulentes amb targetes de dèbit o de crèdit. Entre els fraus més comuns hi ha les compres ‘online’ (77%) i les compres físiques (20%), i Nadal és una època propícia a aquest tipus d'estafes.

La duplicació de targeta, robatori o extraviament són les principals causes d’aquest ús fraudulent. D’altres vegades, som nosaltres mateixos els qui ho posem fàcil a aquesta mena de lladres al comprar ‘online’ en pàgines falses que tenen l’aparença de les webs originals i facilitar les nostres dades bancàries. A més de no rebre el producte, els creadors d’aquestes pàgines poden utilitzar la nostra informació per continuar gastant.

Tot i que la regla general és que tots els bancs tenen l’obligació de tornar-nos els diners davant un robatori o ús fraudulent, hi ha excepcions.

Robatori o pèrdua

Si perdem o ens roben la targeta i la utilitzen sense el nostre consentiment, som responsables dels primers 50 euros que es gastin fraudulentament fins al moment que comuniquem a l’entitat l’incident i sol·licitem la cancel·lació de la targeta. És a dir, si la quantitat que ens han robat són 300 euros, abans de cancel·lar la targeta, el banc ens n’haurà de tornar 250. En canvi, si notifiquem la pèrdua de la targeta al banc i després fan alguna operació, l’entitat ens n’haurà de retornar la totalitat.

Però, què passa si ens carreguen una quantitat que no és correcta, ja sigui per error o per frau? Doncs aquí és on entra l’advertència del Banc d’Espanya.

Quantitat correcta

Quan una persona fa una compra, el més important és que es comprovi que la quantitat que ens carregaran és la correcta. És per això que cal fixar-se en el que posa a la pantalla del terminal de punt de venda (TPV) abans d’acostar-hi el mitjà de pagament o revisar mitjançant la firma ‘online’ que l’import o comerç és correcte. I el Banc d’Espanya recomana, a més, respondre afirmativament a la pregunta de «vol còpia?» per assegurar-se que l’import del càrrec que apareix al tiquet és el correcte.

La ‘còpia’ és el resguard del TPV que recull els detalls del pagament que acabem d’efectuar. El Banc d’Espanya assenyala que és convenient assegurar-se que t’han cobrat la quantitat adequada (l’import correcte) abans d’acostar-hi la targeta ‘contactless’ o el mòbil amb tecnologia NFC (per pagar amb el telèfon mòbil). I demanar la còpia posteriorment, per si calgués reclamar alguna cosa.

I més, tenint en compte que els mètodes de pagament actuals –‘contactless’ i pagament amb el mòbil– no sol·liciten posar el PIN si l’import no supera els 50 euros.