L’Agència de Seguretat Aèria de la Unió Europea (EASA, per les sigles en anglès) preveu una reducció de les emissions del sector del 60% fins al 2050. Segons un informe publicat ahir, l’organització calcula que les emissions de diòxid de carboni de les aerolínies a Europa passaran dels 147 milions de tones registrades el 2019 als 59 milions. Els principals impulsors del canvi seran els combustibles sostenibles (també abreviats SAF), que actualment representen només el 0,05% del combustible utilitzat per les aerolínies. Amb tot, l’EASA també assenyala els canvis de disseny i tecnològics, millores en la gestió del trànsit aeri i l’ús d’aeronaus elèctriques i d’hidrogen com a elements contribuïdors. De fet, la Comissió Europea ja ha impulsat una proposta per incrementar el pes dels combustibles sostenibles al sector. En concret, l’executiu europeu vol que els TAS representin almenys un 2% del total el 2025, un percentatge que el 2050 ha de ser del 63%.

En cas que es complissin els pronòstics, el sector aeri aconseguiria revertir la tendència dels últims anys. Segons el document, les emissions de diòxid de carboni corresponent als vols des d’aeroports de la UE i països de l’EFTA –Islàndia, Liechtenstein, Noruega i Suïssa- van assolir els 147 milions de tones el 2019, un 34% més respecte al 2005. A més, gran part d’aquest augment correspon a vols de llarg radi, és a dir, de més de 4.000 quilòmetres. Tot i que aquest tipus de viatges representen només un 6% dels trajectes, generen la meitat de les emissions contaminants.

Malgrat que l’Agència de Seguretat Aèria és conscient que els combustibles sostenibles són més cars que els fòssils, confia que es faci un estalvi considerable a través d’economies d’escala. Per arribar als objectius, l’associació indica que la producció de TAS s’hauria de multiplicar per més de 15 entre aquest any i el 2050.