El TJUE tomba la limitació de llicències VTC a Barcelona al·legant que es "restringeix la llibertat d'establiment"

El tribunal permet exigir autoritzacions addicionals però amb criteris "objectius" i sense "arbitrarietats"

Conductors aturats en la reivindicació de la lentitud administrativa

Conductors aturats en la reivindicació de la lentitud administrativa / ACN

ACN

El Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) considera que la norma que limita les autoritzacions a vehicles de transport amb conductor (VTC) a una cada 30 taxis a l'àrea metropolitana de Barcelona és contrària al dret europeu. En una sentència publicada aquest dijous, el TJUE argumenta que tant la limitació de llicències a les VTC com l'exigència d'una autorització específica suposen una "restricció a l'exercici de la llibertat d'establiment". Ara bé, el tribunal obre la porta a poder exigir una autorització addicional "si és necessari per a la bona gestió del transport" i sempre que sigui amb "criteris objectius" i "sense arbitrarietat".

El cas per la norma de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que limita les VTC va arribar a la justícia després que l'empresa Prestige and Limousine, titular d'autoritzacions de serveis de VTC a l'AMB, impugnés davant el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) el reglament de les VTC al conjunt de l'AMB i demanés la seva anul·lació. Les empreses de VTC al·legaven que les limitacions i restriccions que imposa el reglament pretenen obstaculitzar l'activitat i protegir els interessos del sector del taxi.

Davant els dubtes a l'hora d'analitzar el cas, el TSJC va elevar-lo amb una pregunta prejudicial al TJUE en la qual qüestionava si la norma que limita les autoritzacions a les VTC s'ajusta a la normativa europea de competència i sobre l'exigència de doble autorització per sonar servei.