El valor del comerç local per les ciutats i els pobles
Tània Infante, regidora de Comerç de l'Ajuntament de Manresa: «L’aposta ha de ser per la diferenciació i l’especialització, i per la qualitat, del producte i del tracte»

Tània infante, regidora de Comerç de Manresa / Ajunament de Manresa
Tània Infante
El comerç és una de les activitats principals del desenvolupament local. A Catalunya, representa més del 20% del PIB, segons les darreres dades corresponents al 2022. En aquest sentit, és un sector cabdal en la generació d’ocupació i llocs de treball en el qual, en general, destaca una major presència femenina. És, en definitiva, un motor econòmic fonamental per al país.
Però no és només això. A les ciutats, i també als barris, la proximitat fa que el comerç vagi molt més enllà de la simple prestació d’un servei, i que s’associï a un conjunt de valors de caràcter social de gran importància per a tots nosaltres. I Manresa n’és un exemple.
És el comerç el que majoritàriament omple de vida els nostres carrers. I això ho hem de tenir sempre molt present. La rutina i el fet de veure’ls sempre allà provoca que, a vegades, aquest fet ens passi desapercebut. No fa pas gaire ho vam poder comprovar. Avui, sembla que ja ningú recordi la maleïda covid, però durant la pandèmia, el tancament dels comerços va deixar una estampa de ciutats desangelades, sense bullici. Com si els carrers haguessin quedat atrapats en una fotografia, estàtica, on res ni ningú es movia. No va ser fins que les persianes es van tornar a aixecar, que el moviment de gent i l’alegria van tornar.
I és que el comerç és també un element cohesionador, entre veïns i veïnes, entre la ciutadania que es troba per aquí i per allà. És un saludar la persona que fa temps que no veies, quan la trobes comprant sabates o al mercat. És establir relacions i, sobretot, és socialitzar. Ens cohesiona com a ciutadans i ciutadanes, i ho fa també com a ciutat, relligant carrers i creant circuits per fer a peu que van d’una botiga a l’altra, que permeten gaudir de la ciutat.
Hem de reconèixer, però, que el sector no travessa els moments més dolços. Els nous models de consum, vinculats sobretot a les compres a grans multinacionals per Internet, ens estan fent replantejar la manera tradicional de funcionar. Sí, és cert, és més que difícil competir amb aquests grans monstres que, enrolats en el capitalisme més ferotge, ofereixen preus baixíssims i incentiven les compres compulsives, que poden arribar-te a casa en qüestió de minuts. Tot plegat, a costa de treballadors i treballadores en condicions massa vegades qüestionables.
Per aquest motiu, l’aposta ha de ser per la diferenciació i l’especialització, i per la qualitat, del producte i del tracte. Tenim casos d’èxit. Establiments que estan fent molt bé la feina i que s’estan adaptant de manera ràpida i eficient a aquests nous temps, creant experiències de compra més personalitzades, on les emocions i les sensacions són les que et donen el plus.
Les administracions també tenim deures. No ens en desentenem. Estem fent feina, i en farem més. A través de l’Agència de Desenvolupament Local ProManresa, l’Ajuntament acompanya des del petit comerç a l’emprenedor, passant per les empreses i la gent que cerca feina o que té ganes de millorar la que ja té. S’ofereixen subvencions, microcrèdits, assessorament i formació. Tenim el compromís ferm de fer tot allò que estigui a les nostres mans per ser al costat del sector i poder superar junts tots els reptes que el món modern ens presenta. El treball conjunt sempre ens ha donat bons fruits. I cal seguir remant en aquesta direcció.
És per tot això que l’Ajuntament de Manresa ha decidit sumar-se en aquesta nova iniciativa de La Nit del Comerç, perquè és una oportunitat per crear un espai de trobada entre comerciants, però també per posar en valor la tasca diària que amb molt d’esforç fan dia rere dia per apujar la persiana. És important que la ciutadania conegui que el comerç ho està fent bé, i que entre nosaltres tenim iniciatives d’èxit. Cal fer aquest reconeixement explícit i promocionar un sector que des de fa anys ha estat cabdal per dibuixar la ciutat que avui tots coneixem, i que ho ha de continuar fent.
Moltíssimes felicitats a tots els nominats i premiats, i a tots els comerços!
- El restaurant de Manresa que enamora els fans de l’arròs: 'Dels millors que he menjat”
- Lluïsa Aliste, alcaldessa de Cardona: «És un orgull poder dir que el meu avi va ser un miner de la mina de sal de Cardona»
- Retencions quilomètriques i accidents marquen el primer dia d’operació sortida del pont a la Catalunya central
- El conseller d’Agricultura durant la pesta porcina del 94: “S’hauria de donar barra lliure per eliminar senglars arreu”
- Sílvia Caballol, escriptora i psicòloga: 'El cervell no pot processar notícies negatives constantment, la persona es trona insensible i empàtica
- Catalunya prepara canvis a l'ESO: els alumnes de 4t podran triar entre matemàtiques acadèmiques o pràctiques
- Gran preocupació entre els passatgers del bus urbà per l'incivisme de grups d'adolescents a Manresa
- Aliança Catalana irromp amb trencadissa a Berga