El Govern avala la inversió d'ICL i Dynanonic a Sallent com a projecte "estratègic" per a Catalunya
La categorització legal permetria escurçar a la meitat els terminis burocràtics per construir la fàbrica de càtodes per a bateries elèctriques, en què es preveuen invertir inicialment 285 milions d'euros

Otras

El projecte d'ICL i la xinesa Dynanonic per instal·lar a les antigues instal·lacions mineres de Sallent la primera fàbrica de càtodes per a bateries elèctriques de Catalunya, avançat avui per Regió7, té l'aval de la Generalitat, per a la qual compleix tots els requisits per ser considerat "estratègic" per al país. Aquesta és una figura legal emparada en la llei de facilitació de l’activitat econòmica del 2020 i en el recentment actualitzat acord de govern del 23 de desembres que permetria gaudir a la multimilionària inversió (285 milions d'euros en una fase inicial) d’una agilització en els terminis administratius per part de la generalitat. Esdevindria prioritat per a les diferents unitats del govern implicades, expliquen. Així ho ha explicat avui a aquest diari el conseller d'Empresa i Treball, Miquel Sàmper, que ha visitat diverses empreses i ajuntaments del Bages, entre els quals el de Sallent. Ara ha de ser la joint venture la que demani poder gaudir d'aquesta consideració "estratègica", aclareix el conseller.
Segons Sàmper, l'agilització en els terminis burocràtics podria ser de fins a la meitat de temps. Per al conseller, l'anunci de l'aliança entre ICl i la xinesa Dynanonic és "una bona notícia, perquè portarà feina de qualitat a la Catalunya central, que li cal, i perquè està relacionada amb la fabricacio de bateries, indispensables per al procés d'electrificació que volem desenvolupar a Catalunya, no només per als cotxes, sinó per emmagatzemar l'energia de fotovoltaica". Per a Sàmper, la instal·lació de la fàbrica a Sallent, de la qual afirma disposar d'una "informació relativa", suposarà "fabricar un producte que col·laborarà a l'electrificació país", un objectiu "clau" per a Catalunya i el seu Govern, amb la finalitat de complir amb la directiva europea per acabar amb els cotxes de combustió entre el 2030 i 2035 i per electrificar la indústria, "un objectiu que comportarà més temps", diu Sàmper.
Per tot plegat, es tracta, afirma el conseller, d'un projecte industrial que encaixa amb la definició d'"estratègic". És a dir, projectes que, entre d’altres criteris, han de comportar inversions significatives (de més de 20 milions d’euros), han de demostrar la seva capacitat de generació d’ocupació i han de generar oportunitats concretes a nivell de l’ecosistema local de proveïdors, segons detalla a Regió7 la direcció general d'Indústria.
Un dels projectes ja designats com a estratègic a Catalunya és el de l’empresa coreana Lotte a Mont-roig del Camp, recorda Indústria, on es preveu fabricar components essencials per a la fabricació dels ànodes de bateries elèctriques, un dels altres elements bàsics de les bateries, juntament amb els càtodes que preveu fabricar aquest nou projecte a Sallent.
Aquesta ambiciosa aposta s'allotjarà a l’espai de què ja disposa ICL a Sallent, de 100.000 metres quadrats. Aquesta fàbrica, que se situarà en l’avantguarda tecnològica pel que fa a l’elaboració de materials per a bateries, se centrarà en la producció de càtodes de fosfat de ferro i liti (LFP) per a bateries elèctriques. La rellevància d’aquests elements és enorme i creixent, ja que s’utilitzen en vehicles elèctrics i dispositius electrònics.
L'alcalde de Sallent, Oriol Ribalta, celebrava avui la notícia, que, apunta, "pot ser el deslloridesllorigado per solucionar tot l'entorn" de l'empresa minera al municipi. "Tenim unes instal·lacions.lacions degradades i envellides sense ús, un espai desaprofitat. Que hi hagi un projecte industrial és molt positiu, perquè ens transformarà en líders, tant a Sallent, com al Bages i al país. Ens reforçarà com a municipi industrial, fet que defineix el nostre caràcter i també el del Bages". Per a Ribalta, "és una inversió enfocada al creixement sostenible i d'una gran magnitud que ajudarà a la transformació com a societat, crearà riquesa directa i indirecta al territori d'una forma que no té precedents". A més, apunta l'alcalde, el projecte podrà ajudar a "dotar la nostra societat de millor qualitat de vida i i col·laborar en la transformació urbanística, ara que estem experimentant com a territori crescudes de població expulsada de l'àrea metropolitana, i una degradació dels nostres municipis". Amb tot, Ribalta demana "prudència. Nosaltres som espectadors que volem ajudar".
Per la seva banda, el President del Consell Comarcal del Bages, Eloi Hernàndez, ha assegurat que “l’acord és un gran èxit per al Bages” i ha destacat que “comportarà un pas molt important de reindustrialització de la comarca i de creació de llocs de feina”. Per a Hernàndez l'anunci "és una mostra evident de la gran capacitat del territori per atreure inversions de gran rellevància” i afegeix que “volem que la nostra comarca sigui un pol d’atracció de la nova indústria 4.0, verda i sostenible, som un territori ben situat, amb connexió directa al port de Barcelona i que té les característiques per ser un motor industrial a Catalunya”. Alhora ha aprofitat per reclamar a la Generalitat que "resolgui el greuge a nivell d’infraestructures i serveis que tenim per poder generar prosperitat a la comarca i poder afrontar amb garanties els reptes de present i futur". Més concretament sobre el projecte, Hernàndez ha destacat que “aquesta inversió repercutirà positivament en el mercat laboral del Bages, generant una quantitat molt important de llocs de feina de qualitat” així com alhora “també es revitalitzaran 25 hectàrees de terreny a Sallent".
Des de Tel Aviv, la multinacional ICL, que tindrà una participació del 80% en el projecte, ha explicat que aquest "està actualment en fase de planificació" i que ha de permetre "ampliar substancialment el negoci de materials per a bateries de l'empresa". "Aquesta expansió es basa en la nostra forta posició ascendent en fosfats especialitzats a nivell mundial i aprofita les fortaleses de Dynanonic, un productor líder de materials per a bateries, per desenvolupar un nou mercat significatiu per al creixement", diu en un comunicat Phil Brown, president de la Divisió de Phosphat Solutions d'ICL. "El moment és adequat per fer aquest moviment, ja que l'LFP és una solució crítica per al futur de la transició energètica d'Europa. ICL està entusiasmada amb aquesta potencial inversió, i estem contents de col·laborar amb Dynanonic, un soci valorat i a llarg termini", afegeix.
Per a WangBao Ren, vicepresident de Dynanonic, "aquesta aliança s'alinea amb els objectius de Dynanonic i ICL i aprofita les nostres fortaleses respectives, ja que busquem beneficiar-nos conjuntament del desenvolupament de la indústria de bateries de ions de liti a Europa". "Establir el projecte a Espanya", continua el directiu de Dynanonic "amplia la nostra presència al mercat europeu, assegurant la proximitat als clients, millorant la nostra competitivitat i donant suport a la nostra visió de convertir-nos en un proveïdor global líder de solucions de nous materials energètics".
Alhora, Isaac Chan, soci de la consultoria Roland Berger recorda que "els fabricants d'equips originals d'automòbils estan augmentant l'ús de LFP per millorar la competitivitat econòmica dels vehicles elèctrics". "Per exemple, a Europa", continua, "la quota de LFP de les bateries d'ions de liti es més que duplicarà per arribar al 35% el 2030".
L'aliança entre ICL i Dynanonic conia que la preparació, l'enginyeria i els permisos per al projecte sallentí "siguin seguits per la construcció i les operacions posteriors". La ubicació, recorda la joint venture, "té una opció per a una expansió addicional".
sió.
- Troben una important quantitat d'aigua al subsòl de la Llacuna
- Una vintena d'evacuats i dos ferits en l'incendi d'un edifici al carrer de Santa Llúcia de Manresa
- «No vull subvencions, només vull que els polítics no em donin encara més feina»
- Doble operatiu de rescat amb helicòpter: un escalador a Montserrat i una esquiadora al Port del Comte
- Un mòbil a la sabata per copiar a l’examen de conduir: acaba denunciat a la Seu d’Urgell
- Operen d'urgència un jove que tenia un obús de la Primera Guerra Mundial al recte
- Els dos curiosos projectes que es van arribar a estudiar per accedir a Montserrat
- La propietat del bloc 8 de Manresa demanava 450.000 euros per l'edifici i ara en vol 650.000