La Xina contra Martorell, els Estats Units contra Alemanya
L’amenaça de Trump contra els cotxes europeus no afecta Catalunya, perquè el perill ve des d’orient

Vehicles aparcats a la planta de Seat a Martorell / Àlex Recolons
AGÈNCIES/REDACCIÓ
El president nord-americà, Donald Trump, va assegurar ahir que està disposat a imposar aranzels a «gran escala» a la Unió Europea i Canadà si tots dos col·laboren econòmicament per perjudicar els Estats Units. «Seran molt més grans del previst, per protegir el millor amic que els dos països han tingut», va anunciar. Poc abans, Trump havia anunciat que, a partir del 2 d’abril, aplicaran un aranzel del 25% per a tots els automòbils que siguin exportats al seu país, una mesura que agreujaria la guerra comercial iniciada per la seva administració.
El president va sostenir que, aquest canvi, podria reportar entre 600.000 milions i mil milions de dòlars els propers dos anys. «Comprem milions i milions de vehicles BMW, Volkswagen, Mercedes-Benz... i ells tenen aranzels no monetaris que fan que sigui gairebé impossible que puguem vendre un cotxe a Europa», va declarar.
«La Unió Europea ens tracta de manera horrible en comerç», va insistir. La proclama de Trump afegia més problemes a un sector que ja estava en una situació molt compromesa.
De totes maneres, fins ara, allò que havia preocupat les plantes de producció estatals havien estat les amenaces de les autoritats xineses sobre la branca de l’automoció més sostenible. Suposaven, doncs, les paraules de Trump una amenaça extra per a plantes de producció com l’ubicada a Martorell?
La resposta és no. El valor de les exportacions de l’Estat espanyol als Estats Units no arriben als 200 milions d’euros. Com s’apunta des del sector, es tracta de vehicles barats, en termes comparatius. Sigui com sigui, el màxim responsable de Seat, Wayne Griffiths, ja havia anat difonent missatges, altament preocupants en clau laboral, sobre les conseqüències dels frens imposats als cotxes elèctrics xinesos a Europa, el gran perill per a l’ocupació a Catalunya en aquesta àrea.
Des del seu punt de vista, la mesura podria desembocar en acomiadaments de treballadors i la desaparició de models tan importants per a la marca com Ibiza i Arona. El xantatge explícit de la Xina, i no pasla inestabilitat provocada pel president dels Estats Units està provocant un efecte dòmino que, segons temen els directius i els analistes, pot ocasionar una gran caiguda en la rendibilitat de l’electrificació de la companyia, a través del Cupra Formentor.
Seat, a més, no ve de marcar les seves millors xifres financeres, per la qual cosa l’impacte dels aranzels no són l’únic desafiament que es planteja en el futur. El tercer trimestre del 2024, les vendes ja havien caigut un 4%, descens atribuït a factors macroeconòmics. L’empresa havia anunciat la reducció d’unes 90.000 unitats a la planta de Martorell, cosa que representava una retallada del 17% en la producció. Trump va continuar ahir amb els anuncis incendiaris, però, a Martorell, el risc arriba des d’orient.
Els fabricants d’automoció europeus van replicar que l’impacte dels aranzels també perjudicarien el sector nord-americà. Per exemple, l’Associació Europea de Fabricants d’Automòbils (ACEA) va assegurar en un comunicat que estava «profundament» preocupada. «Els fabricants europeus exporten entre el 50% i el 60% dels vehicles que fabriquen als Estats Unites, fet que suposa una gran contribució positiva a la balança comercial nord-americana», va interpretar la directora general d’ACEA, Sigrid de Vries.
Hi ha una certa coincidència a l’hora d’afirmar que la indústria estatal no patirà excessivament per culpa dels aranzels de l’administració Trump perquè els cotxes que s’hi frabrica estan pensats per al merca europeu. Així, la majoria dels models són vehicles compactes i utilitaris de preus relativament baixos. Si són produïts a espais com Martorell és perquè la mà d’obra és més barata al sud de contient. Per tant, un plantejament com aquest permet ajustar millor els marges de beneficis de les companyies.
Es tracta d’una situació diametralment oposada a la d’Alemanya, país que és especialment vulnerable a les actuals polítiques nord-americanes perquè el seu plantejament comercial és, gairebé, diametralment oposat. És la nació que que més automòbils exporta als Estats Units. I no és casual que els president nord-americà s’hagi referit, en excluiva, a marques d’aquest país quan ha volgut il·lustrar la seva conclusió amb exemples que la carreguessin d’arguments.
- El relat dels viatgers de l'avió que va succionar un home a Milà, ja a Espanya: 'Va venir corrents, va passar per sota i vam sentir una vibració molt forta
- L'últim adeu a Pere Camps, activista social i musical manresà, omple a vessar el tanatori Mémora
- Entren a robar a la Regina de Manresa i s'emporten 40.000 euros en perfums
- El món de l’esport omple la platea del Kursaal de Manresa per homenatjar Pere Miró, el manresà més olímpic
- Aquesta és la piscina més econòmica del Bages
- Habitatges de Santpedor pateixen les molèsties de la xinxa de la colza
- Els germans i actors Marc i Jan Buxaderas, pregoners de la Festa Major de Manresa
- S'enfronta a 14 anys de presó per atropellar greument una agent i ferir sis persones més durant una persecució a Manresa