Transports
Injecció milionària de Renfe a Manresa: 40 milions per a un nou taller
L’objectiu és que els trens passin un 29% menys de temps en reparació
L’empresa podrà incrementar les freqüències, millorar el servei i ingressar més pels bitllets

Passatgers entre dos trens a l'andana de Renfe de l'estació de Manresa / ARXIU/OSCAR BAYONA
Celia López
Renfe va anunciar ahir una inversió històrica que superarà els 1.000 milions d’euros per als pròxims cinc anys, dels quals 40 milions es destinaran a Manresa. Aquests fons es destinaran a un ambiciós pla de manteniment l’objectiu principal del qual és la modernització, digitalització i el creixement de les instal·lacions de manteniment de la companyia per millorar la qualitat del servei ferroviari. L’operadora assegura que aquestes inversions permetran estalviar un 29% de les hores que els trens han de passar als tallers.
En concret, aquest pla contempla una inversió de 420 milions d’euros en tallers que ja estan en execució o en fase de redacció de projecte, i fins a 490 milions d’euros addicionals en tallers actualment en estudi. En concret, prop de 100 milions d'euros s'invertiran a Catalunya en nous tallers OSP (Obligació de Servei Públic) de Manresa, Ripoll, Sant Andreu o l'ampliació de Vilanova i la Geltrú, que ja estan en fase d'execució o projecte.A això se sumen 295,6 milions d’euros destinats al Pla de Millora d’Instal·lacions Industrials, que ja ha executat el 25% de les seves actuacions previstes.
El ministre de Transport i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, va donar a conèixer el pla des dels tallers que l’empresa pública de transport té a Fuencarral, un barri al nord de Madrid, que precisament es convertirà al taller més gran d’Espanya dedicat a trens de servei públic (com els voltants). El ministre va explicar que aquesta inversió té per objectiu "que els trens fallin menys", cosa que repercutirà en un millor servei, tot i que va assegurar que el nombre d’incidències ja s’està reduint mes a mes. "Es tracta d’una aposta estratègica de la companyia i del Govern per apostar per la innovació tecnològica, avançant en la transformació del sistema ferroviari espanyol", va defensar Puente.
A tot Espanya
Actualment, la xifra de negoci d’aquesta divisió de manteniment ronda aproximadament els 600 milions d’euros, per la qual cosa aquest estalvi es podria traduir en uns 180 milions d’euros cada any. No obstant, on més es notarà aquest esforç inversor de diners públics serà que els trens passaran menys pel taller, per la qual cosa Renfe podrà incrementar les freqüències i millorar el servei, i ingressar més per la venda de més bitllets.
La inversió total es distribuirà en 420 milions d’euros en tallers que ja s’estan construint o que ho faran pròximament, en 490 milions en estudi (dels quals finalment se n’utilitzaran uns 300) i en 296 milions en millorar les instal·lacions existents.
Aquesta última actuació permetrà modernitzar 60 tallers distribuïts per tot el país, incloent mesures d’eficiència energètica com la instal·lació de panells solars, l’adaptació a noves normatives o adequació d’eines com els túnels de rentat dels trens. Els tallers d’alta velocitat proporcionen manteniment als trens de Renfe, però també als de la competència, com Ouigo o Iryio. L’operadora pública ingressa uns deu milions d’euros pel lloguer d’aquestes instal·lacions.
Les noves actuacions estan previstes per als tallers de la Sagrera (20 milions), La Sagra (20), Almeria (40) o Irun (30 milions), que afegiran una nova capacitat per al manteniment de més trens de fins a 200 metres de llarg. En la part de servei públic, les actuacions estan previstes als tallers d’Aranjuez (70 milions), Fuencarral (49), Móstoles (51) o Alcalá de Henares (70), a Madrid; o a Ripoll (17), Vilanova i la Geltrú (20), Manresa (40) o Sant Andreu Comtal (únicament assumirà la inversió d’equipament), a Catalunya; mentre que a la resta d’Espanya es construiran o es modernitzaran tallers a Santander (20 milions), Màlaga (40), Múrcia (40) o València (més de 15 milions).
- Mor en un accident a la C-55 Miquel Caelles Campà, exregidor de Súria i professor a la Joviat
- La reacció d'un policia de Manresa per un embús en hora punta: «Tenim coses més importants a fer...»
- Un manresà inaugura aquest dissabte a Sant Fruitós una empresa d’elaboració de licors artesanals
- Un gran niu de vespa asiàtica just a sota d'un balcó a Manresa
- La propietària d'una fleca del Moianès, obligada a traspassar el negoci en descobrir que és celíaca després de més de 20 anys d’ofici
- L'home que es passejava per Manresa amb una arma simulada va ser detingut per entrar a la delegació del Govern amb la pistola
- Toni Martínez, granger de Callús, parla del confinament de les gallines: «Si els canvies la rutina i les tanques, s’estressen i no ponen tant»
- La Mola es treu 15 tones de sobre