Treball planteja pujar 37 euros el salari mínim, fins als 1.221 euros al mes
L'augment proposat pel ministeri de Treball seria del 3,1%

El cambrer del Bar Plaça de la plaça Espanya, de Manresa / Axel Casas
ACN
El govern espanyol ha proposat aquest dimecres a la Mesa del Diàleg Social apujar el salari mínim interprofessional (SMI) un 3,1%, segons ha explicat el secretari d'Estat de Treball, Joaquín Pérez Rey, en una compareixença. Aquest augment implicaria incrementar el sou mínim en 37 euros bruts mensuals per a 14 pagues fins a situar-lo en els 1.221 euros mensuals. Ara l'SMI és de 1.184 euros. Pérez Rey ha explicat que la proposta de Treball exclouria els treballadors que cobren l'SMI de tributar. Segons ha dit, la mesura està "consensuada" amb Hisenda tot i que haurà de ser el ministeri de María Jesús Montero el que determini amb quin "mecanisme" es fa. De totes maneres, ha apuntat que es podria seguir el mateix que l'any passat.
Pel que fa a les negociacions amb sindicats i patronals, Pérez Rey ha dit que han estat positives.
"El clima de la Mesa ha estat molt constructiu, amb tots els agents, inclosa la patronal", ha afirmat el secretari d'Estat de Treball. La proposta de la CEOE és augmentar l'SMI en un 1,5%. Per la seva banda, els sindicats reclamaven un 7,5% d'increment.
En tot cas, Pérez Rey ha assegurat que "confia" que la patronal pugui acceptar la proposta del 3,1% perquè també s'ha plantejat la possibilitat de "relaxar les regles d'indexació de l'SMI en els contractes públics".
En roda de premsa, el secretari confederal d'Acció Sindical i Transicions Estratègiques de CCOO, Javier Pacheco, ha admès que ells tenien una "proposta diferent" sobre la taula però que són conscients que hi ha "poca distància" en salaris mitjans nets respecte a la del govern espanyol.
"Nosaltres no torpedinarem les possibilitats d'avenços d'un acord, però també volem deixar clar que tampoc renunciarem a aspectes que han de garantir aquests increments íntegres que estan sobre la taula", ha dit Pacheco.
Per la seva banda, el vicesecretari general de la UGT, Fernando Luján, ha dit que el sindicat per ara no ha avalat ni rebutjat la proposta, però ha fet una crida a la "responsabilitat".
Segons ell, després de la situació generada amb l'operació dels EUA a Veneçuela i les incerteses i "amenaces" que afecten Europa, cal "traslladar un missatge de tranquil·litat" i, si cal, "renunciar fins i tot a part dels plantejaments" inicials.
El nou SMI, un cop aprovat, seria retroactiu a l'1 de gener.
- Els tècnics d'Hisenda rebaixen la devolució a Shakira als 27,4 milions després de conèixer la sentència de l'Audiència Nacional
- Comprar un tractor, una missió gairebé impossible: 'El preu de la maquinària s'ha triplicat, però els productors cobren el mateix
- Se suspèn el Festival i l'Acadèmia de Música de Solsona per les acusacions de tres exalumnes del Liceu al president de la fundació
- Un bus que surt ple de Barcelona admet passatgers que van a Berga i exclou els de Sallent i Navàs
- Jonathan Andic, fill d’Isak Andic, detingut pels Mossos per la mort del seu pare a Collbató
- Les dones musulmanes agredides a Manresa: 'Tenim por que ens ho tornin a fer
- L'OCU adverteix: les amanides preparades de supermercat són perilloses per a la teva salut
- Marc Bernades, d'Igualada, queda 25è en una Zegama en què Kilian Jornet no passa del lloc 43