La Reial Casa de la Moneda reactiva les monedes de plata després del sotrac del mercat
La plata passa de màxims de 101 €/unça a 65 €/unça, i l’or baixa del rècord de 5.000 $/unça fins a 4.658 $/unça.

Col·lecció de Monedes 50è aniversari Rei Felip VI. La Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre - Reial Casa de la Moneda / REIAL CASA DE LA MONEDA / Europa Press
L’escalada dels metalls preciosos a finals de gener va obligar la Reial Casa de la Moneda, que pertany a la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre (FNMT), a moure fitxa: amb la plata disparada, va retirar temporalment del catàleg les monedes commemoratives d’aquest metall. Ara, amb el preu en retrocés, les ha tornat a posar a la venda.
Les dades sobre els preus d'ambdós metalls està contrastada per Bloomberg
Plata: del màxim al fre
La plata va arribar a marcar 101 €/unça a finals de gener. Després de la correcció, el seu valor actual se situa en 65 €/unça. Aquest gir explica el retorn de les monedes de plata al catàleg i el debat sobre els marges: segons el col·leccionista Adolfo Ruiz Calleja, si l’unça cotitzava a 80 €/unça, el valor intrínsec d’una moneda tipus “8 rals” podia enfilar-se fins a 64,24 €, i el cost total per unitat podia rondar els 78 € amb fabricació i assegurances.
Or: rècord i correcció
L’or també va tocar sostre: el 26 de gener va superar per primera vegada els 5.000 $/unça (uns 4.192 €). Després de la caiguda, se situa al voltant dels 4.658 $/unça (uns 3.929 €). En paral·lel, la FNMT manté sense canvis el seu catàleg de monedes d’or, on destaca una peça commemorativa del 150è aniversari de l’última encunyació d’escuts d’or, a 2.330 €, i fins a 8.500 € si es compra la col·lecció completa.
Què ha fet la Reial Casa de la Moneda i per què
Quan la plata va arribar als 80 €/unça, la Reial Casa de la Moneda va suspendre la venda de les monedes de plata per evitar que els preus quedessin desfasats respecte del cost real del metall. Va indicar que la comercialització es reprendria quan el preu estigués actualitzat, una competència que recau en el Ministeri d’Hisenda. Amb la baixada recent, l’organisme ha recuperat l’oferta: torna a vendre més de 20 peces amb preus d’entre 72 i 79 euros.
- La visita del Papa Lleó XIV a Montserrat serà més interna que la que havia de fer Joan Pau II
- Una de les millors caminades populars de Catalunya té lloc aquest cap de setmana: la coneixes?
- Compte si tens gos o gat: Europa aprova una nova llei amb data límit per complir-la
- El cafè no és per a tothom: els tres casos en els quals pot passar-te factura sense que ho sàpigues
- Ensenyament a Puigcerdà: es jubila la professora i l'institut li fa el passadís
- La protectora de Manresa demana ajuda per trobar qui va llançar una gossa al contenidor dins d'una bossa
- Un accident entre dos turismes i un camió deixa dos ferits a la C-25, a Sallent
- Treuen pel vidre del davant un conductor atrapat en un accident davant els bombers de Manresa