A moltes famílies ens agradaria saber què podem fer perquè als nostres fills i filles els vagi millor a l'escola, a vegades no sabem si el que fem a casa està bé, és suficient, és adequat? I com en quasi tot, funcionem per assaig-error. Us donem algunes claus d'estudis que s'han fet sobre el binomi suport familiar-èxit acadèmic perquè ho poseu en pràctica si voleu.

Qualsevol família s'implica en el procés d'aprenentatge dels seus fills i filles, tothom un dia o altre pregunta «com t'ha anat l'escola avui» o ajuda els seus fills a fer els deures de tant en tant. Segurament la pregunta seria de quina manera ens hi impliquem? I sobretot si aquesta implicació té una correlació amb l'èxit escolar. La implicació parental i el rendiment escolar alt en general estan correlacionats. De totes les coses que poden fer els pares, participar a les festes de l'escola, comunicar-se molt amb la mestra, etc., la implicació a casa és el factor més rellevant i vinculat als resultats acadèmics. Però, què hem de fer? Perquè s'ha demostrat que l'ajuda que els pares i mares donem als nostres fills i filles mentre fan els deures no té cap efecte en els seus resultats acadèmics. En realitat fins i tot té efectes negatius, si tenim en compte el clima familiar que es genera quan els deures són una font de conflicte a casa. O la desresponsabilització en els casos que els pares es facin responsables únics dels deures i l'agenda del seu fill. Els estudis ens demostren que és millor ajudar-los a planificar-se i que sàpiguen organitzar-se el seu temps. Que aprenguin a concentrar-se, a llegir bé, a saber fer un resum o un esquema, més que no pas ajudar-los a fer els deures.

Les expectatives que els pares tenim sobre els nostres fills i filles és un factor més rellevant que el suport a fer els deures per als seus resultats acadèmics. Aquest és un aspecte molt important que ens obliga a un minut d'introspecció. Limito el meu fill o crec en ell de veritat?

Implicar-se té un requisit previ, de reconèixer l'altre, interessar-se per l'altre, i donar-li la mateixa importància que a tu mateix. Les dues institucions, casa i escola, cal que facin un primer pas de reconèixer-se en igualtat i compartint espais comuns. Hi ha programes específics com el Lexic, que fomenta la lectura a casa, que està donant molts bons resultats. Així com programes de foment de les matemàtiques que, encara que menys populars, també són molt positius. Participar a l'escola, anant a explicar la teva professió a la classe, portant material perquè construeixin la màquina del temps o ajudant en la campanya de recollida de joguines, transmet als infants que per a nosaltres l'escola és important, que hi dediquem temps, aporta una vinculació molt més positiva per als infants amb el centre. Cal suposar que tindrà efectes indirectes positius en el seu nivell d'aprenentatge. A més d'un valor educatiu molt important en altres aspectes com la pròpia imatge, la vinculació social, l'autovaloració, etc..