Un 33,8% dels adolescents reconeixen haver participat de manera activa o passiva en situacions d'assetjament a un company amb freqüència -"de vegades" o "sempre"-, segons un estudi elaborat per la Fundacio? Ecologia Emocional de Barcelona. Un total de 2.450 adolescents d'entre 11 i 18 anys de 14 centres educatius públics i concertats de les comarques barcelonines han participat en l'estudi, que ha consistit en un qüestionari de 100 preguntes dividides en deu àrees, com identitat, conductes de risc, hàbits de la salut, comunicació familiar, tecnologies o la mirada sobre el món. Una de les aportacions de l'estudi és que ha buscat que els joves se sinceressin sobre les seves emocions després d'una autoexploració a través del qüestionari.

Una altra de les dades destacades de l'estudi és que el 15% dels enquestats reconeixen haver patit assetjament escolar "de vegades" o "sempre". En el gènere masculí, la proporció és una mica superior (15,4%) que en el femení (12,8%). D'altra banda, pràcticament no s'observen diferències de gènere entre els adolescents que reconeixen haver participat de forma activa o passiva en situacions d'assetjament, el 34% dels nois i el 33,4% les noies.

TIC, angoixa i impaciència

Els resultats de l'autoexploracio? també detallen que la relació dels joves amb les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) els provoca sentiments d'angoixa i impaciència. Preocupa la tendència a la pressa, la immediatesa, el consumisme i les dificultats per complir obligacions.

Igualment hi ha aspectes positius com el sentiment d'estima i d'integració al grup familiar, l'elevada apreciació de la diversitat, la construcció de la identitat i la relació i sensibilitat pel món que els envolta. "Ens ha

alegrat especialment la sensibilitat dels joves sobre la vida i la valoració de la seva diversitat, fet que és molt esperançador", afirmen els directors de la Fundació Ecologia Emocional, els psicòlegs Mercè Conangla i Jaume Soler, sobre l'estudi, que s'ha presentat aquest dimecres.

Prevenció emocional davant de l'assetjament escolar

Conangla i Soler apunten que "cal fer prevencio? emocional en tot l'àmbit educatiu per reduir i evitar l'assetjament escolar" dels infants i adolescents. Per això, defensen l'educacio? i la gestio? emocional a tots els nivells: en la formacio? dels professors, dels alumnes i en l'àmbit familiar. "L'etapa de l'adolescència i joventut suposa molts reptes a nivell emocional. Si els joves no disposen d'eines per gestionar les emocions derivades del que viuen, poden caure en desequilibris i patiment", adverteixen.

Els centres que han participat a l'estudi són de Barcelona, Badalona (Barcelonès); Sant Joan Despí, Esplugues de Llobregat (Baix Llobregat); Vilanova i la Geltrú (Garraf); Sant Sadurní d'Anoia (Alt Penedès); Manresa (Bages); Moià (Moianès); Vacarisses, Sabadell i Terrassa (Vallès Occidental). El qüestionari, l'han contestat estudiants d'ESO, batxillerat i cicles formatius de grau mig o superior. L'estudi l'ha realitzat l'Institut de Recerca en Ecologia Emocional i Creixement Personal, una de les tres potes de la fundació, juntament amb l'Institut del Creixement Personal i l'Institut d'Ecologia Emocional.