L'escola Sant Joan de Berga ha obtingut el distintiu «Escoles STEAM Aquí» de la UPC per formar part d'un projecte que fomenta la igualtat. El centre berguedà ha estat un dels 28 centres educatius de Catalunya que han aconseguit aquesta distinció que reconeix aquelles escoles i instituts que impulsen la igualtat de gènere i que fomenten les vocacions científiques i tecnològiques entre les dones, a través d'accions específiques.

El programa ha tancat la seva primera edició amb l'entrega, en un acte de cloenda on line, dels distintius 'Escoles STEAM Aquí' als 28 centres educatius de 14 localitats catalanes -Badalona, Barcelona, Berga, Corbera de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Granollers, Les Cabanyes, L'Hospitalet de Llobregat, Molins de Rei, Sant Adrià de Besòs, Sant Quirze del Vallès, Sant Pere de Molanta (Olèrdola) i Santa Perpètua de Mogoda- que han participat en el projecte.

La iniciativa 'Aquí STEAM UPC' té com a objectiu atreure talent femení als estudis de tecnologia i enginyeria a Catalunya, trencar els estereotips i rols de gènere establerts en la societat i fer visibles nous referents femenins d'una manera atractiva i propera per a les noies.

L'acte de cloenda ha estat també un reconeixement a les professores i investigadores que, amb l'activitat realitzada als centres, han fet visibles figures femenines en els àmbits STEAM. En aquest sentit, l'acte ha comptat amb el testimoni de Clara Prats, professora de l'Escola d'Enginyeria Agroalimentària i de Biosistemes de Barcelona (EEABB) i investigadora del grup de recerca de Biologia Computacional i Sistemes Complexos (BIOCOM-SC) i referent UPC del projecte 'Aquí STEAM UPC', que ha explicat en una entrevista la importància d'apropar la ciència i la tecnologia als infants a través de la divulgació científica per tal d'ajudar-los a entendre situacions complexes com l'actual pandèmia.

Aquesta primera edició del programa ha comptat amb la participació d'uns 2.000 nens i nenes de 28 escoles de primària (de 4t a 6è) i instituts públics (1r i 2n d'ESO) d'arreu de Catalunya que volien desenvolupar un pla d'acció per incorporar accions STEAM a les aules. En total, s'han desenvolupat 40 activitats (xerrades, tallers, conferències) i ha comptat amb la implicació de 28 professores i investigadores de la UPC que han fet d'enllaç amb els centres educatius.

El projecte pilot ha estat molt ben valorat pels centres educatius. Dels 23 que han respost l'enquesta de satisfacció,18 centres han valorat les activitats amb la màxima puntuació (un 82% dels centres educatius), mentre que 19 centres han valorat a les professores i investigadores de la UPC que han presentat les activitats amb la màxima puntuació (un 86% dels centres educatius).