El Govern invertirà 162 MEUR en els propers cinc cursos per lluitar contra la segregació escolar i aconseguir un repartiment "equilibrat" dels alumnes amb necessitats específiques per raons econòmiques. Així consta a la memòria econòmica del nou decret d'admissió elaborat pel Departament d'Educació i aprovat pel Govern aquest dimarts. Aquests recursos permetran incrementar el mòdul que reben els centres concertats per alumne vulnerable i el rebran per primer cop a la pública. L'escola concertada rebrà 70 MEUR en cinc anys i la pública, 92. El decret preveu reduir ràtios per equilibrar l'oferta a tots els centres i regula la matrícula viva. Educació preveu passar de 66.000 alumnes identificats ara com a vulnerables a 215.000 en cinc cursos.

El Govern ha aprovat aquest dimarts el nou decret de la programació de l'oferta educativa i del procediment d'admissió. Es tracta de la principal mesura del Pacte contra la segregació escolar a Catalunya del 2019 i una de les accions més importants en la política educativa de la legislatura.

El decret incorpora una memòria econòmica que preveu una inversió de 162 MEUR en els propers cinc cursos per millorar el finançament addicional dels centres per garantir la distribució "equilibrada" dels alumnes amb necessitats educatives específiques per una situació de vulnerabilitat econòmica.

D'aquests 162 MEUR, Educació preveu una dotació per al proper curs de 37 MEUR, que s'hauran de concretar en dos exercicis pressupostaris, el del 2021 i el del 2022. La previsió és que 21 MEUR es destinin a l'escola concertada i 16 MEUR a la pública en el proper curs.

Així, la convocatòria del curs 2021-22 establirà un mòdul de 988 euros per a cada alumne amb necessitats educatives específiques per raons econòmiques escolaritzat als centres concertats (el mòdul d'aquest curs ha estat de 452 euros). El proper curs només rebran el mòdul els centres que escolaritzen més d'un 10% d'alumnes amb aquestes necessitats específiques. També hi haurà una aportació extra per a l'escola pública.

La memòria econòmica del decret calcula un increment d'un 30% dels alumnes identificats amb necessitats educatives especials per raons econòmiques. Educació calcula passar en cinc cursos de 66.000 a 215.000 alumnes. El departament treballa en un nou protocol d'identificació d'alumnes amb aquestes necessitats amb la idea de saber qui es pot trobar en una situació de vulnerabilitat econòmica abans que faci la sol·licitud.

Una altra de les novetats que incorpora el decret de cara al procés d'admissió per al curs que ve és la possibilitat de reduir el nombre màxim d'alumnes per grup i limitar les ràtios a l'inici del curs en centres amb alta concentració d'alumnes amb necessitats educatives específiques per una situació socioeconòmica vulnerable.

S'aplicarà un nou procediment d'escolarització i s'ampliaran les competències de les comissions de garanties d'admissió, sobretot pel que fa a l'escolarització després de l'inici del curs (matrícula viva). La idea és equilibrar les places ofertes, ja que ara els centres més demanats es queden sense places vacants abans que comenci el curs i els que tenen més segregació són els que sí que en tenen. Aquesta situació es vol corregir.

El decret també regula la programació de l'oferta de llocs escolars amb l'objectiu de garantir la cohesió social i reduir la segregació escolar amb la participació dels ens locals, a través de les taules locals de planificació, i de la comunitat educativa, a través de les comissions de participació en la programació de l'oferta. Tot i que a la pràctica ja existeixen algunes taules, ara se n'estableix el funcionament.

Amb el nou decret, l'administració guanyarà protagonisme per "vetllar per l'equitat, la no segregació i l'escolarització equilibrada", expliquen fonts d'Educació. Un dels principis amb què es mou el departament és que no intervenir davant de la segregació la fa incrementar, apunten les mateixes fonts.

Una altra de les novetats que incorpora el decret és que en els propers nou mesos s'hauran de definir o redefinir les zones educatives d'acord amb els criteris del nou decret i les noves adscripcions entre centres. Aquesta novetat es començarà a aplicar a partir del curs 2022-23.

El decret entrarà en vigor l'endemà que surti publicat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) i s'aplicarà de forma progressiva.