El pediatre Carlos González, sobre com aconseguir que els fills estudiïn: "Matem el seu desig d’estudiar"
Aconseguir que els fills estudiïn pot esdevenir un veritable repte per a molts pares

Carlos González, pediatra i autor d'alguns llibres / Arxiu
Lola Gutiérrez
Aconseguir que els fills estudiïn pot esdevenir un veritable repte per a molts pares, especialment en una era plena de distraccions digitals. Fomentar hàbits d’estudi eficaços no es tracta només d’imposar normes, sinó de construir un ambient motivador, establir rutines clares i, sobretot, comprendre les necessitats i emocions dels infants i adolescents.
El pediatre Carlos González, autor de nombrosos llibres sobre criança, n’ha parlat al seu pòdcast Criant sense por. "Funciona l’estratègia publicitària amb els nostres fills per aconseguir que estudiïn?", es pregunta.
"És una llàstima que coses que realment els serien útils, no els interessi aprendre-les perquè els hem fet creure que no els agraden. Els hem fet creure que només els agraden perquè nosaltres hi insistim", expressa González sobre la insistència de molts pares perquè els seus fills s’orientin cap a certs estudis o matèries. Encaminar els fills cap a una vocació que sigui bona per al seu futur, tot i que no és negatiu, pot acabar generant l’efecte contrari.
Donar llibertat als fills
"És el que fan els publicitaris", resumeix. "Els publicitaris intenten convèncer-te que no és el fabricant de cotxes qui et vol vendre un cotxe, ni el fabricant de perfums qui et vol vendre un perfum, sinó que ets tu qui desitja un cotxe. Ets tu qui desitja un perfum", afegeix.
Convèncer els fills que una cosa que els agrada en realitat no és així és molt complicat; tampoc recomanable segons el pediatre. "Els publicitaris intenten convèncer milions de persones i al final només venen uns pocs milers de cotxes. És molt difícil convèncer una persona que està desitjant una cosa que en realitat no desitja. Per tant, més val no embolicar-se i limitar-se a permetre que els seus fills de veritat puguin fer gaudint el que realment sí que desitgen", reflexiona.
Hi ha pares, explica González, que acaben convertint l’estudi en un malson per als seus fills. "Per als nens es converteix en un malson i després són capaços de donar-te tots els detalls de Joc de Trons o les alineacions dels equips de Primera Divisió". "En general, els agradaria estudiar si els deixessin en pau. La naturalesa de l’ésser humà és inquisitiva. Moltes vegades matem en els nostres fills el desig innat d’estudiar", conclou.
- Rosalía llueix formació clàssica a 'Lux', segons Jordi Savall: «Quan canta se li noten uns coneixements musicals profunds, com als Beatles»
- Els Bombers han de fer tres rescats en mitja hora a Saldes, Sant Joan de Vilatorrada i Odèn
- «Manresà, del cor de Catalunya, 25 anys a Madrid i mai he fet televisió en català»: Jacob Petrus, il·lusionat per estrenar-se a La 2Cat
- «Als regidors d’abans de la democràcia ens van dir coses que em van doldre molt»
- Intenta enganyar a la Guàrdia Civil en un control al Túnel del Cadí i li acaben trobant 15 quilos de marihuana al remolc
- Un home deixa 10 euros al compte durant 20 anys i això és el que li queda
- Mor de manera sobtada el fotògraf de Puig-reig Ramon Subirana Riu
- Ni Tossa de Mar, ni Besalú: aquest és el poble medieval que tothom hauria de visitar a Catalunya