Unió Parts i Components, UPIC S.A., és una empresia de Súria que es dedica a la compra, distribució i venda d’accessoris i peces de recanvi i components d’autocars, principalment.

L’empresa es va crear com a proveïdor d’accessoris i complements per a la indústria d’autobusos i transports de passatgers. Vehicles industrials també?

Estem bàsicament focalitzats en el sector de la fabricació de vehicles destinats al transport de viatgers, això són autobusos i autocars. Gran part dels accessoris i components, però, són compatibles per a altres tipus de vehicles industrials com ara furgonetes, ambulàncies, vehicles de bomber, militars, camions, i fins i tot per a vaixells trens i metros, per això treballem també en altres mercats tot i que el nostre principal negoci és en el sector autocar.

A quin any va obrir portes l’empresa i com ha evolucionat?

Vam obrir l’any 1996, i hem evolucionat junt amb la globalització, és a dir, aprofundint cada cop més en mercats estrangers i digitalitzant els processos. Després de consolidar-nos al mercat nacional, el 1998 vam començar a obrir-nos a nous mercats.

Per a quin mercat treballen actualment?

Els nostres productes estan presents en les fabricacions d’autobusos i autocars que es produeixen en tots els continents. Subministrem components a marques tan reconegudes com són Irizar, Volvo, Man, Iveco o Mercedes. Podem dir que el nostre mercat és global perquè si arribem a un acord amb el client nosaltres estem disposats a enviar-li el producte i oferir-li els nostres serveis. Però si ens referim a mercats, el nacional, el d’àmbit europeu i el llatinoamericà són els més importants per volum de negoci i clients. Tot i que el mercat asiàtic esta creixent considerablement en els últims anys per la diferenciació de producte que volen oferir alguns dels nostres clients.

Com valoren la trajectòria?

Molt positivament, ja que malgrat les necessitats canviants dels mercats sempre hem sabut adaptar-nos-hi bé. Hem anat creixent amb mesura però sense pausa.

Quin és el tret diferencial de UPIC S.A., què els diferencia d’altres empreses del sector?

El tracte personalitzat i la proximitat que una gran empresa no et pot oferir. La nostra principal premissa és que el nostre client pugui rebre el producte que necessita, amb la qualitat oportuna, el preu adequat i en el moment just. La satisfacció del client és primordial per nosaltres.

Quants treballadors té l’empresa i de quin perfil?

Som una pime amb un equip humà format per 8 professionals amb àmplia experiència en el sector. El conjunt de la plantilla i el valor que aporten és la principal raó de ser i el que realment marca la diferència amb altres empreses del sector. Per això mantenim en tot moment un entorn de treball enriquidor i que fomenti el desenvolupament en equip, la formació continua i la preocupació per als avanços i les innovacions que es produeixen dins el sector ens permeten estar actualitzats dins les respectives àrees de treball.

Ha anat creixent?

La tendència de creixement ha estat positiva des dels inicis, malgrat la davallada de vendes del 2009. Va ser l’any en què la crisi econòmica va tenir més transcendència en el sector de l’autobús i va caure la fabricació d’aquests vehicles prop del 45% a escala nacional, l’empresa va poder sortir airosa de la situació gràcies que en aquella època la majoria del negoci ja anava destinat al mercat internacional, on hem seguit creixent de forma moderada.

Com encaren el futur?

El canviant entorn de les noves tecnologies de la informació i comunicació ens ha obligat a incloure dins la nostra estratègia d’organització la modalitat de negoci on-line i obrir un nou canal de venda a través d’Internet (e-commerce). Amb aquesta nova eina pretenem complementar els nostres serveis al client, donant un servei més immediat i abastant una quota de mercat més alta.

Per tirar endavant iniciatives, per créixer, innovar o modernitzar-se, cal un banc de confiança. En el seu cas és BBVA, per què?

Sí. Ens dóna confiança a través dels seus gestors, que estan disponibles en tot moment i ens assessoren eficientment sobre tots els serveis financers que necessitem. Pel tema internacional tenim el suport del seu especialista de Comerç Exterior, que ens dóna suport en el procés d’internacionalització tant en la gestió de crèdits documentaris com en altres sistemes de cobrament i pagament, gestions que es veuen facilitades gràcies a la xarxa internacional d’oficines del Grup BBVA. A part d’això, la seva Banca Online ens dóna molta agilitat i autonomia en la realització de les operacions financeres diàries, i suposa un estalvi de temps i benefici en el control de les operacions.