Els alumnes de Catalunya afronten aquest mes de juny les proves d'accés a la universitat (PAU) i Modesta Pousada, professora de Psicologia i investigadora de la UOC, detalla quines són les claus perquè aquests 200.000 joves superin l'última convocatòria de la selectivitat.

1.- Planificar: es té la percepció que és una pèrdua de temps i que és més efectiu posar-se a estudiar de forma immediata. «Això és un error perquè una planificació ben pensada ens ajudarà molt a optimitzar tots els nostres recursos: el temps que tenim per preparar les proves, els esforços que hem de dedicar i la motivació per fer-ho», explica la professora de la UOC. Però com cal fer aquesta planificació? El primer pas és identificar les matèries, els continguts o les competències que l'estudiant ha après i els que no. «Els primers només s'hauran de revisar i repassar, els segons s'hauran de treballar amb més intensitat», puntualitza. El segon aspecte que cal tenir en compte en el procés de planificació és identificar el temps que l'alumne tindrà per preparar les proves. Cal fer un calendari de treball que sigui «realista, individual i amb descansos». «Realista, perquè una tasca acabada és una experiència positiva que genera confiança i seguretat; individual, perquè cada un sap en quin moment del dia treballa millor (les tasques més complicades s'haurien de fer en els moments amb més energia), i amb descansos, perquè els resultats són molt millors si les sessions d'estudi són més curtes i espaiades en el temps».

2.- Comprendre: la comprensió ajuda a l'aprenentatge i al record. Segons Pousada, és «fonamental» que l'estudi es realitzi donant sentit a allò que volem aprendre. «Una fórmula que funciona és relacionar el que vam estudiar amb el que ja sabem o vincular-lo amb fenòmens quotidians», concreta.

3.- Repassar: la retenció d'allò que s'estudia exigeix ??un repàs. Segons l'experta, un factor clau que se sap de la memòria és que l'oblit es produeix de forma molt ràpida. És per això, afegeix, que cal planificar diversos repassos. El primer ha de ser immediat a l'aprenentatge: «just quan s'acaba la sessió d'estudi i abans del moment de descans», explica. El segon, al final de la jornada: «per exemple, abans d'anar a dormir es pot fer una ràpida revisió del que s'ha treballat i dedicar uns minuts en els conceptes que més costen». El tercer s'hauria de fer 24 hores més tard, encara que sigui només una revisió visual del que s'ha estudiat el dia anterior, i l'últim repàs, unes hores abans de l'examen.

4.- Marcar cada assignatura amb un color: el que durant la selectivitat es facin diversos exàmens en un mateix dia pot ajudar a confondre continguts entre diferents matèries. «Una manera d'evitar-ho és fer les nostres anotacions o utilitzar marcadors de diferents colors per a cada assignatura», explica. És un mètode molt senzill però que visualment ajuda a l'estudiant sense adonar-se a associar els continguts al context correcte i diferenciar-los d'una altra assignatura.

5.-Aprendre a gestionar l'ansietat: molts estudiants viuen els exàmens de selectivitat amb la pressió de sentir que es juguen molt i que el seu futur dependrà del resultat que obtinguin. «Aquests pensaments generen sovint ansietat i això no juga a favor de l'alumne, ni en el moment de preparar-se ni tampoc en el de realitzar la prova. Aprendre, doncs, a gestionar l'ansietat en situacions d'estrès és un recurs a tenir en compte», conclou.