Joan Manel González, més conegut com a Pedregà, va guanyar el Dakar,en la categoria de quads, el 2006. Va ser rebut amb honor al seu poble, per les autoritats i, fins i tot, va fer la sacada d’honor en un Barça-Alabès de futbol, al Camp Nou. Gairebé tres anys després, el navassenc afronta l’aventura de tornar a aquesta cursa sense cap patrocinador que l’ajudi a cobrir les despeses i, a més, amb els deutes derivats de la suspensió de la prova el gener passat.

El Pedregà serà a la línia de sortida de Buenos Aires, el 3 de gener que ve, amb la mateixa moto amb la qual havia de ser a la de Lisboa fa prop de dotze mesos. Explica que «només hi he fet unes petites modificacions que vam provar dies enrere al Marroc i que van donar un bon resultat». Amb la Yamaha, el bagenc espera «el mateix de sempre, fer una bona cursa i poder acabar, tot i que hi anem sense cap patrocinador que ens ajudi a cobrir el pressupost». Els problemes ja vénen d’enrere. La inversió que implica anar a córrer una cursa com el Dakar va provocar que l’any passat González perdés una important quantitat de diners. «Al principi no ho vaig voler comptar gaire, em pensava que havien estat uns quatre milions de pessetes [24.000 euros], però un company ho va comptar i al final em va dir que havien estat 33.000 euros», Aquests diners no van poder ser recuperats de cap manera, i això ha afectat la seva participació en diferents proves durant l’any, ja que no hi havia diners per afrontar-les. Així, ha arribat el nou Dakar, i a la quantitat econòmica perduda el 2008 s’afegeix ara la inversió del 2009, que en bona part ha de pagar de la seva butxaca. «Tinc el suport de Yamaha, que em cedeix material, i d’alguna empresa més, però bàsicament m’ho he de pagar jo. Si d’ara al 29 de desembre, que és quan marxo cap a l’Argentina, en surt cap, serà molt benvingut, però ara mateix la cosa no pinta bé».

Aquest, a més, no és un bon moment per trobar empreses que ajudin a pagar una aventura com aquesta. Primer, per la crisi econòmica que hi ha, i segon, perquè hi ha incertesa sobre el nou Dakar, que es disputarà a l’Amèrica del Sud, i si l’impacte mediàtic que tindrà serà tan gran com el que es corria a l’Àfrica.

De moment, aquesta setmana el Pedregà ha començat a fer la preparació física per a una cursa que es presenta molt exigent. Enguany, a més, hi ha molta participació, tant en cotxes, com en camions i com en motos, i caldrà estar preparat, ja que a més d’anar a participar, vol anar a quedar com més endavant millor. Per aquest motiu, viatjarà amb un equip d’assistència com el del 2008 i amb un mecànic que ha de viatjar cap a Buenos Aires el mateix dia que ell, però en vols diferents. És la precarietat d’un campió del Dakar que afronta l’autèntica aventura de la majoria de participants, els que no formen part de cap dels equips oficials.