Un total de 664 agents dels Mossos d'Esquadra vetllaran per la seguretat i la mobilitat a la novena etapa del Tour de França, de 184 quilòmetres, que tindrà lloc el proper juliol 10 entre Vielha (Lleida) i Andorra.

La policia catalana ha donat a conèixer els detalls del dispositiu de seguretat d'una etapa que, segons les seves estimacions, presenciaran en directe unes 25.000 persones en els 130 quilòmetres de recorregut per les carreteres catalanes.

A la presentació de l'etapa, el director general dels Mossos d'Esquadra, Albert Batlle, ha reconegut que es tracta d'un dispositiu d'una "extraordinària dificultat" no només per qüestions relacionades amb la mobilitat, sinó també per l'amenaça gihadista.

"Des el 7 de gener del 2015, quan es va produir l'atemptat de Charlie Hebdo a París, el nostre país està en un nivell de 4 sobre 5 d'amenaça terrorista i aquest nivell s'ha anat mantenint. El nostre dispositiu no es limita a l'ordinari de una unitat esportiva, sinó que tenim activats altres dispositius especials ", ha relatat Batlle.

En qualsevol cas, el cap de la comissaria superior de coordinació central dels Mossos d'Esquadra, Ferran López, ha precisat que no consten "amenaces concretes" de grups terroristes.

El dispositiu de seguretat de la policia catalana, que s'activarà entre el 8 i el 10 de juliol, s'ha coordinat conjuntament amb l'organització del Tour (ASO), la gendarmeria francesa, la Policia Nacional, la Guàrdia Civil i els cossos de seguretat d'Andorra.

No és la primera vegada que Catalunya acull una etapa de la cursa per etapes francesa (l'última ocasió va ser en 2010), si bé, segons López, la d'aquest any té "un punt de complexitat" degut també a les moltes autoritats que han participat en el dispositiu.

"El pas d'aquesta etapa per territoris diferents ens ha obligat a realitzar un plus d'esforç", ha reconegut el cap de la comissaria superior de coordinació central dels Mossos d'Esquadra.

Més enllà dels aspectes logístics relacionats amb la mobilitat i la seguretat, els organitzadors han destacat l'impacte positiu a nivell econòmic i turístic que implica rebre el grup del Tour de França.

Un dels impulsors perquè l'etapa comencés a sòl espanyol és el Conselh Generau d'Aran, que preveu que el retorn econòmic d'acollir una etapa de la ronda francesa perduri més enllà dels dies en què el pilot trepitgi la Vall d'Aran.

"Des del moment en què el Tour formalitza aquest contracte, ells fan una reserva de 1.000 llits. Queden 11.000 més i sabem que fa algun mes que no hi ha un llit disponible en un radi de 70 quilòmetres de Vielha", ha revelat el Síndic d'Aran, Carlos Barrera.

No s'ha aventurat Barrera, però, en donar una xifra global de l'impacte econòmic, si bé ha subratllat que "el més important és la repercussió mediàtica que té iniciar una jornada del Tour", que ja va passar per la Vall d'Aran el 2006 , amb un final d'etapa a Pla de Beret.

"Al final d'etapa del 2006, els efectes es van produir a partir del segon i el tercer any a nivell turístic. Aquest impacte va creixent a mesura que passen els anys", ha subratllat.

En aquest sentit, el secretari general de l'Esport de la Generalitat, Gerard Figueras, ha destacat que acollir una etapa d'aquestes característiques demostra "l'aposta clara per unir esport i turisme" de Catalunya.

El Tour de França donarà el tret de sortida el proper dissabte al Mont-Saint Michel i finalitzarà el 24 de juliol a París, en una edició en què el britànic Chris Froome (Sky) buscarà enfundar-se el mallot groc per tercera vegada.