Durant alguns dies, Laia Sanz va decidir refugiar-se a l'altura dels Pirineus. Va penjar una motxilla de la seva esquena i va posar les seves il·lusions sobre dos esquís.

Allunyada de la rutina del gimnàs i del soroll de motors que en les últimes setmanes ressona a les dunes marroquines, la catalana va ultimar a l'alta muntanya la seva preparació física per al Ral·li Dakar.

Després de set edicions completades -totes en les que ha participat-, Laia Sanz coneix l'exigència "de la prova més dura del món".

"Conec la sensació amb la qual arribes als últims dies, conec la carrera i crec que arribo molt millor preparada que en els meus primers anys", indica en una conversa amb Efe.

El seu discurs, però també la definició dels seus músculs, adverteix del treball realitzat per tractar de completar al comandament de la seva KTM 450 Rally les catorze etapes previstes entre els dies 6 i 20 de gener per l'organització d'una prova que començarà a Perú, continuarà a Bolívia i que acomiadarà la seva 40a edició a Argentina.

A la millor competidora femenina de la història del Ral·li Dakar en la modalitat de motos l'esperen prop de 9.000 quilòmetres.

Els afrontarà "amb la tranquil·litat" que li concedeixen els seus bons resultats. Amb el novè lloc obtingut en la classificació general el 2015 va fer callar, de fet, les veus dels que defensen que és una prova per a homes.

"Estic bastant acostumada a sentir aquest tipus de comentaris, però he demostrat tot el contrari", replica orgullosa la tretze vegades campiona mundial de trial i cinc d'enduro.

Preguntada pel seu palmarès, la pilot de Corbera de Llobregat, de 32 anys, respon: "El major orgull és que altres noies es fixin en mi. Jo sempre intento fer les coses bé per ser un bon exemple i si d'alguna cosa me n'alegro, més que dels títols, és d'haver posat les coses una mica més fàcils a altres noies que vénen darrere ".

Ella va tenir com a referent en el Ral·li Dakar a l'alemanya Jutta Kleinschmidt, dominadora de la classificació general de cotxes el 2001. Laia Sanz reconeix que "admira" a la primera i única dona que ha aconseguit guanyar la prova.

Com ella, no descarta fer el salt a les quatre rodes. "Jutta sempre em diu que em passi ràpid als cotxes", fa broma. Aquest repte s'intueix encara llunyà, ja que la seva aspiració és "obtenir un resultat que li permeti acabar aquest Dakar satisfeta".

"He entrenat molt bé. He fet un treball constant durant tot l'any, he acumulat moltes hores de moto, de bons entrenaments i crec que això es notarà. Al Ral·li del Marroc ja em vaig trobar molt bé, vaig fer bones etapes ( va ser tercera en una d'elles) i això em va a anar bé per a la confiança. He fet bé els deures, la feina la porto feta i ara toca fer una bona carrera ", assegura.

Tot i la puixança d ' "una nova generació de pilots", Laia Sanz confia a fer valer la seva "experiència" a Sud-amèrica. "El Dakar elimina a molta gent i cal ser pacient. És una carrera que et posa al teu lloc, així que cal sortir sense precipitar-se i sense voler fer el resultat durant els primers dies", sosté.

"Sortiré etapa a etapa, a fer-ho el millor possible. Sóc conscient que és una carrera de quinze dies i que hauré de guardar una mica d'energia per a la segona setmana. Cal anar amb compte, mai per sobre de les teves possibilitats. És una cosa que tinc molt present ", diu.

Encara que la seva prudència no ha canviat, sí que ho han fet els seus objectius. "El primer any pensava en acabar. Ara, en fer-ho bé. Crec que he millorat molt com a pilot. També he millorat molt físicament. Abans era un somni el simple fet d'acabar, ara estic en un equip oficial, em dedico al cent per cent a això i sento que la gent espera molt de mi ", confessa.

Laia Sanz prefereix, però, escapar d'aquestes expectatives: "Intento desconnectar una mica de tot el que es diu perquè si en aquesta cursa et precipites ho acabes pagant".

Sí confia, però, en tenir la sort que li va faltar en l'última carrera del Mundial d'enduro, quan un problema mecànic li va negar la conquesta del títol.

"Potser era l'any que més ho mereixia, però les coses passen per alguna cosa. El treball de tot l'any no s'ha pogut veure reflectit al Mundial d'enduro; espero que sí es pugui veure al Dakar", desitja la pilot de l'equip Red Bull KTM Factory. L'1 de gener partirà cap a Perú amb la motivació de seguir desafiant la història.