El Dakar del 2019 serà el més curt, quant a dies, països recorreguts i quilometratge, de tots els que s'han disputat a l'Amèrica Llatina des que hi va arribar, el 2009. El raid més dur del món es desenvoluparà íntegrament al Perú i només tindrà deu etapes, segons va informar ahir l'empresa organitzadora, ASO.

El motiu d'aquesta reducció és la problemàtica econòmica que han adduït els altres països habituals de la cursa, l'Argentina, Bolívia i Xile, per renunciar a acollir el Dakar. De fet, el xilens ja hi van renunciar fa dos anys. Pel que fa als bolivians, en l'edició passada ja hi va haver protestes als carrers de La Paz pel pas de la caravana, i l'Argentina renuncia al raid per primer cop des que va desembarcar al continent. Només quedava el Perú, país amb contracte amb l'ASO i que va tornar a rebre etapes aquest any. L'altre país pel qual ha passat el Dakar, Paraguai, va quedar descartat, ja que calia passar per Bolívia per arribar al Perú.

Altres escenaris

La renúncia dels tres països sud-americans, que el director de la prova, Etiènne Lavigne, va dir que eren únicament per motius econòmics, va obligar l'organització a pensar en escenaris alternatius. La principal candidata era Algèria, i el mateix Lavigne va declarar ahir que «hem hagut de ser més actius en la recerca d'altres països. No puc saber com serà l'economia d'aquests països d'aquí a un any i el Dakar té la responsabilitat d'organitzar una cursa de qualitat». Aquest és un canvi de discurs clar respecte del 2017, quan Lavigne declarava que l'Amèrica del Sud era l'únic terrotori que oferia garanties. També contradiu les declaracions que va fer l'exdirector esportiu del Dakar, Marc Coma, a Regió7 abans de la darrera edició de la cursa, quan avançava que la seva intenció era lligar tots els països de l'Amèrica del Sud que tocaven l'oceà Pacífic.

En aquest sentit, Lavigne també va informar que hi ha contactes amb Portugal, Angola i Namíbia i que se n'estan desenvolupant d'altres amb l'Aràbia Saudita, dins del procés aperturista que està duent a terme al país el príncep hereu Mohamed bin Salman.

De tota manera, Lavigne confia en el potencial del Perú, que «encara té moltes zones amagades». Al raid hi haurà cinc etapes, un dia de descans, i cinc etapes més amb possibilitat de reenganxar-se per als pilots que abandonin.