La culminació de sis anys de treball constant, de sacrifici, de caps de setmana esmerçats en la millora mecànica del vehicle i d'una inversió econòmica que només pot justificar «la passió» va arribar, per a Jesús Sánchez Figueroa, el primer diumenge de novembre al circuit navarrès de Los Arcos. El pilot bagenc es va proclamar campió estatal de l'Open Slalom Drift (OSD) en la categoria PRO, la reservada als conductors més destres i competents.

El drift és una innovadora modalitat automobilística originària del Japó que disposa d'una competició estable a l'Estat des del 2011. Els pilots han de palesar la seva habilitat per conduir mentre derrapen de forma contínua al drifting o zona de derrapatge. Amb el cotxe fent angle amb la direcció del moviment, els competidors han d'aconseguir que el seu vehicle passi com més ràpid i més a prop millor dels cleeping points, per obtenir una puntuació més alta per part dels jutges. Fer-ho amb el màxim d'angle també determina la puntuació final. Les proves consten de tres fases diferenciades: els entrenaments oficials; la fase de classificació, que determina el lloc que ocuparà cada vehicle en la competició; i les eliminatòries decisives, les batalles de cotxes, que sempre enfronten dos vehicles, des dels setzens o vuitens de final fins a la gran final que determina el guanyador.

D'atracció infantil a professió

La fascinació de Jesús Sánchez Figueroa pels cotxes i la mecànica va néixer en la infantesa. «Només he mostrat interès pels esports de motor», assenyala, amb sinceritat, el navarclí. Tot i que no va completar el cicle formatiu de grau mitjà d'Electromecànica de Vehicles a l'IES Lacetània, als 18 anys ja reparava amb destresa «el motor dels cotxes» al taller mecànic AR Navarcles, on trevallava d'aprenent des dels 16. A hores d'ara n'és el propietari. Amb 19 anys, va començar a desenvolupar la seva passió per la conducció i els derrapatges al circuit de Can Padró, amb Llorenç Padró. «El 90% dels conductors hi anaven a fer temps. Nosaltres, a derrapar per diversió». Va ser un període d'aprenentatge que li va permetre «millorar la tècnica de conducció duent el cotxe al límit. Dominar la situació quan el vehicle està, aparentment, descontrolat».

Un Opel Omega per trenta euros

Després d'un parèntesi de sis anys, el 2013, amb la complicitat de Fanny Segura, que actualment és la seva dona, Jesús Sánchez va reprendre la seva afició per la conducció en situacions extremes. «Volia prendre part al campionat estatal de drift, però no tenia cotxe. Vaig assistir a un motor show a Artés i, en veure que un conductor havia aixafat el seu Opel Omega contra una vorera, li vaig proposar: 'Te'l compro'. Me'n va demanar 30 euros i vaig adquirir-lo».

L'abril del 2013, Jesús Sánchez va debutar a l'Open Slalom Drift a Juneda. «No era conscient de l'evolució dels cotxes i de la qualitat dels pilots. Durant tres proves vaig competir a la segona categoria (AM), amb un cotxe de 150 cv». Era una situació insostenible i Sánchez i Segura van prendre una decisió arriscada. «Vam substituir l'Opel pel nostre vehicle familiar, un BMW M5 e39 de 400 cv». Durant un any i mig, el navarclí va prendre part a les proves amb aquest cotxe, i va assolir un setè i un quart lloc final a la categoria amateur (AM). «Primer, no li vam fer cap retoc. Però per córrer el 2014 li vam canviar les suspensions per unes de més dures; vam rebaixar l'altura del cotxe i vam ajustar el diferencial del darrere per derrapar amb més facilitat».

Després d'un any de transició per modificar el seu cotxe actual, un BMW e36 , Sánchez va signar el tercer lloc el 2016 i el quart el 2017. L'any passat, a més, va ser quart a la prova de l'europeu, anomenat King of Europe, disputada a Xest, i va prendre part en una cursa de l'estatal francès, al circuit de l'Albi. Enguany, després de guanyar les proves de Montmeló, Miranda de Ebro i Los Arcos (Navarra), s'ha proclamat campió d'Espanya.