Isidre Esteve va assegurar dilluns, en la presentació de l’equip Repsol Rally Team que disputarà la 44a edició del Dakar, que seran «més ràpids i segurs» que en ocasions anteriors. El pilot d’Oliana, tot un clàssic de la prova després d’haver-la disputat ja disset vegades, va explicar que competirà amb un Toyota Hilux que «s’adapta millor» a ell i ho farà en una prova que «ha canviat moltíssim» i serà «molt competitiva i exigent». El ral·li es disputarà de l’1 al 14 de gener a l’Aràbia Saudita, i el copilot d’Esteve serà un cop més Txema Villalobos en un equip en el qual, un cop més, també hi serà la fisioterapeuta Lídia Guerrero.

Txema Villalobos, Isidre Esteve i Lídia Guerrero es fan una selfie durant la presentació de l’equip | PECHERVSKY

«El nostre objectiu serà lluitar i estar cada cop més a prop dels millors», va declarar l’olianès: «Si aconseguim entrar entre els 20 primers, serà un bon resultat». En l’edició del gener passat, Esteve i Villalobos van ser 28ens.

Mirant enrere, Esteve va comentar que «el nostre balanç del 2021 és molt positiu» i va recordar que «al 2020 no vam obtenir el resultat que volíem, però el febrer vam aconseguir una posada a punt del cotxe gens dolenta, que ens va permetre ser molt competitius a la Baja Aragón. Al Marroc vam voler fer un pas endavant i ens vam equivocar. Ara tenim més ritme, som més ràpids, més segurs, però tothom avança, la resta també va millor. Estem contents, el vehicle s’adapta molt millor a mi, i traiem més rendiment al magnífic cotxe que tenim».

El català participarà per setena vegada en la categoria de cotxes, en un Dakar que «ha canviat moltíssim i és molt competitiu. L’any passat ja ens en vam adonar. Crec que amb el canvi de reglament ara hi ha un supercotxe, arriba Audi amb un nou cotxe, Century hi porta moltíssimes unitats... Nosaltres hem millorat, s’haurà de veure com funciona tot, però el més important és que tenim confiança en el nostre cotxe i en el nostre ritme».

«El 70% del recorregut és completament nou», avisa el pilot de l’Alt Urgell: «L’any passat hi va haver moltes queixes per les zones de les pedres, aquest any hi ha molta més sorra. Hi haurà etapes en bucle, serà exigent, mai he vist que la gent digui que això ja no és el que era ... Tothom correrà molt. Al Perú hi havia moltes diferències de temps entre els pilots. Sabem com es paguen les errades al Dakar, cal trobar l’equilibri necessari, ser ràpids i no cometre errades que ens penalitzin molt».

El corredor d’Oliana creu que és «encertat» que s’hagi abaixat el límit de velocitat. «El món avança i cal adaptar-s’hi. Les etapes seran exigents de principi a fi. És encertat entrar més en zones d’arena, però serà igual de complicat. La capacitat de ritme dependrà de la capacitat d’executar la navegació. No crec que sigui un Dakar més rebuscat».

«El punt fort és la fiabilitat»

Esteve valora que la millor virtut del Toyota Hilux és la seva «fiabilitat, un aspecte molt important al Dakar», i va dir que «és un cotxe que fa molt anys que està en competició, està hiperprovat, va molt bé. El cotxe s’ha d’adaptar a nosaltres per dur-lo al límit amb les mans».

«Hi ha moltes situacions que ens penalitzen bastant, però no ens agrada queixar-nos», va assegurar l’olianès: «si hi hagués una categoria especial, segur que no correria... Quan punxem, el Txema canvia la roda en dos minuts i mig, la resta ho fa en un minut i 20 segons. Portar-ho tot al volant fa que arribi un moment en què em fa falta una tercera mà». Esteve va tenir un accident el 2007 que l’obliga a moure’s en una cadira de rodes perquè es va fracturar la sisena i la setena vèrtebres.

Aquest fet va obligar el pilot a adaptar-se i buscar noves formes de conducció que siguin més beneficioses per al seu cos. «Hem trobat altres formes de fer-ho que són igual d’eficaces. Tinc la sort de la Lídia, quan arribo em recupera perquè acabo amb els braços destrossats, però fem el que ens agrada», va manifestar: «Hem normalitzat tant la situació que hem deixat de pensar com ho faríem si no tinguéssim aquest problema».

Txema Villalobos va dir que en la nova edició del Dakar els copilots tindran «més protagonisme». L’acompanyant d’Esteve va indicar que, «amb el canvi en el sistema de roadbook i la navegació, els copilots som més imprescindibles. Abans era més senzill, ara si no estem atents al cent per cent es cometen errades».

Villalobos va lloar el «treball fantàstic» de la direcció «per millorar el Dakar. Hi ha molta igualtat i dificultat per als copilots, en matèria de seguretat han fet moltes coses, i el més important és el tema de les etapes, els recorreguts són brutals, amb canvis de ritme constants. És intens i divertit».

El Dakar tindrà un pròleg (1 de gener) i 12 etapes i una jornada de descans. Seran 8.177 km, dels quals 4.258 cronometrats.