La Pirelli, Patrimoni Industrial: de fàbrica de barrets a centre logístic de primer ordre». Així és com es presenta la Visita a la Manresa Desconeguda d'enguany, una activitat que, edició rere edició, demostren ser de les que tenen més requesta dins el programa festiu. Aquesta vegada, per la reformulació del programa a causa de la pandèmia, consistirà en una sola visita, avui i demà, a les instal·lacions de la Pirelli, on els afortunats que la facin podran conèixer o redescobrir amb guies que les conduiran els elements patrimonials més destacats: els edificis del segle XIX, la resclosa i turbina, la Nau Banbury i també les instal·lacions més modernes.

Dimarts d'aquesta setmana el diari ja va informar que les 200 localitats disponibles s'havien esgotat. Cada jornada hi haurà un centenar de visitants repartits en grups de deu persones. Se'ls aconsella dur calçat còmode, portar aigua i protecció per als mosquits i la calor, sobretot els que hi vagin a primera hora (les visites són de les 5 de la tarda a les 8 del vespre) i, també, portar posada la mascareta en tot moment.

Una visita molt cobejada

Segons ha pogut saber aquest diari, feia molts anys que els organitzadors de les Visites a la Manresa Desconeguda cobejaven l'organització d'una visita a la Pirelli, que inclourà, al final, poder veure exposats vehicles antics de Bombers i el prototip de cotxe de carreres dissenyat i fabricat per alumnes de la UPC de Manresa per participar en una competició universitària a escala europea.

Situada en un extrem de la partida de la Plana del Pont Nou, la Pirelli va ser, primer, a la segona meitat del segle XIX, quan es va edificar el primer edifici, una fàbrica tèxtil dedicada a fabricar barrets. Els seus propietaris la van vendre a final d'aquell segle a una serradora. Durant uns anys va ser un indret on es van disputar els primers partits de futbol i també on es van fer els primers aterratges dels avions que van arribar a Manresa. L'obertura de la primera fàbrica de pneumàtics -la primera a l'Estat espanyol- data del 1917. El 1923 la va comprar Pirelli i ja no va parar de créixer, fins al 2009, quan va tancar després de 85 anys d'activitat. Tot això i molt més és el que aprendran els visitants que avui i demà facin el recorregut per l'interior.

A l'acte, organitzat per l'Ajuntament, hi col·laboren Pirelli Neumáticos SAU, el Centre d'Estudis del Bages, la Fundació Turisme i Fires de Manresa, el Museu de la Tècnica de Manresa-Parc de la Sèquia, l'associació de restauració de vehicles antics de Bombers de Manresa i l'Equip Dynàmics de l'Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Manresa (EPSEM-UPC).