Hi havia un defecte a la via que va provocar el descarrilament del comboi carregat de potassa a Santpedor. Aquesta és la principal hipòtesi de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) -sense més concrecions- sobre les causes de l'accident, que va tenir lloc divendres a la tarda, després que els tècnics hagin analitzat els vagons i el tram de la via que va quedar pràcticament destruït quan 13 dels 20 vagons van sortir del rail.

L'empresa ferroviària no arriba a cap conclusió determinant i parla de "defecte puntual de la via". Només esmenta d'hipòtesis perquè, segons expliquen fonts de FGC, és "impossible" verificar les causes del descarrilament perquè la via i la plataforma van quedar totalment destrossades. De fet, els tècnics no poden extreure la causa exacta pel munt de ferralla en què es va convertir la via i alguns dels vagons. Els primers van quedar molt malmesos per la pressió que van rebre dels que estaven a la part posterior. El tram afectat ?-ubicat entre el nucli de Santpedor i les instal·lacions d'Ampans- tenia una longitud de cent metres.

La via es va construir el 1920, quan va començar l'activitat industrial a les instal·lacions que avui són d'Iberpotash. Els tècnics de FGC creuen que "el defecte" en aquest punt de la infraestructura és l'explicació més plausible perquè descarten altres possibles causes. L'empresa ferroviària assegura que el seu personal ha revisat els trams anterior i posterior del lloc de l'incident i no s'hi ha detectat cap anormalitat.