El tram de l'eix del Llobregat entre Berga i Bagà (C-16), actualment sense desdoblar, és un dels deu trams viaris de Catalunya amb més risc d'accidents de trànsit, segons l'estudi d'avaluació de carreteres EuroRAP que ha presentat aquest dimarts el RACC.

En concret, la C-16 entre Berga i Bagà, en un recorregut de 17 quilòmetres, apareix en el vuitè lloc de la llista de trams amb més perill d'accidentalitat entre els anys 2012 i 2014, que és el període analitzat en l'informe. Aquest estudi posa en relació la intensitat mitjana diària de trànsit d'una carretera amb el nombre d'accidents que registra.

Es dóna el cas que una part d'aquest tram, entre Berga i Cercs, de 6,5 quilòmetres, és previst que sigui desdoblat el 2017, segons va anunciar divendres passat el conseller de Territori de la Generalitat, Santi Vila.

Per contra, el tram següent de la C-16 en sentit nord, entre Bagà i Bellver de Cerdanya, figura entre els deu trams amb menys risc d'accidents de Catalunya. Concretament, apareix en el novè lloc de la llista de trams més segurs del país.

D'altra banda, en el rànquing de deu carreteres amb més risc d'accidentalitat també apareix, en el novè lloc, la C-14 entre Bassella (Alt Urgell) i Ponts (Noguera). Per últim, en la desena posició, hi figura la C-59 entre Moià i Caldes de Montbui (Vallès Oriental). La classificació de vies perilloses és encapçalada per una carretera del Maresme, la B-502, entre Vilassar de Mar i Argentona.

Tot i que la C-55 no apareix entre els deu primers trams amb més perill d'accidents a Catalunya, sí que hi figura en la classificació específica de risc d'accidents de vehicles pesants. En aquest cas, el tram entre Castellbell i Abrera figura en el desè lloc d'aquest rànquing específic de camions. En la mateixa classificació, també es troba l'A-2 entre la Panadella i Jorba (en quart lloc).

Entre les conclusions de l'estudi, el RACC destaca que els quilòmetres de risc «molt alt» representen un 17,3% del total de la xarxa analitzada. La demarcació amb major percentatge de quilòmetres de risc «alt» i «molt alt» és Lleida amb un 39,8% (3,3 punts més que l´any passat), mentre que Tarragona és la que menys en té amb un 16%.

Dels deu trams amb més risc d´accident, tres pertanyen a vies de la xarxa bàsica de carreteres, quatre pertanyen a la xarxa comarcal i la resta a la xarxa local. L´accidentalitat de vehicles pesants es concentra a l´11,2% de la xarxa de carreteres (715 quilòmetres), destacant tres trams de la N-340.