La plataforma No Més Morts a la C-55, que reclama el desdoblament de la via i la gratuïtat de la C-16, ha denunciat aquest dijous a la fiscalia diverses actuacions de la Generalitat a la C-55, entre les quals les últimes obres, i també l'allargament de la concessió de l'autopista a Ferrovial, davant del possible tracte de favor rebut per aquesta empresa (que participa en la concessionària Autema), en perjudici dels conductors.

L'objectiu de la plataforma, segons han explicat els seus portaveus, és iniciar "un nou front de lluita", ara judicial, per tal que la fiscalia investigui totes les actuacions relacionades amb la C-55 i la C-16 per determinar si en alguna d'elles s'ha comès algun delicte o alguna infracció.

En total, l'entitat ha presentat 23 documents sobre les dues carreteres a la fiscalia de Manresa, que els tramitarà a la fiscalia de Seguretat Vial de Barcelona. L'actuació de la plataforma es produeix en constatar que, fins ara, la fiscalia mai no ha actuat d'ofici per determinar si s'han produït irregularitats des de l'administració en alguna de les dues vies.

«Hi ha una deliberada actuació dels diferents Governs de la Generalitat per afavorir Ferrovial i la C-16. Cal recordar que, en el cas Palau, Ferrovial és acusada de donar continuadament diners a canvi d'adjudicacions? Explicaria això per què costa tant aixecar barreres?», es pregunta la plataforma en un comunicat divulgat després de la presentació de la denúncia. «O per què hi ha una constant ocultació de dades o es parla de protocols mai vistos», afegeix.

«El desgavell de les comunicacions del Bages és una condició necessària per garantir el negoci? Per què des del Govern s'insiteeix en vendre la C-16 com l'alternativa a la C-55 quan solament comparteixen un terç del seu quilometratge? Quan, a més, la no connexió entre l'A-2 i l'autopista no la fan viable per anar al Baix Llobregat, Barcelona, el Port, la Zona Franca i l'aeroport», afegeix la plataforma.

Els documents presentats a la fiscalia fan referència, d'una banda, a l'adjudicació a Ferrovial de l'autopista C-16 i el posterior allargament de la concessió, mitjançant decret, que no s'acaba fins d'aquí a 21 anys. «Els desorbitats rèdits de l'obra, 4.035 milions d'euros, per una inversió de 126 milions, la converteixen en l'autopista més cara de l'estat», assegura la plataforma.

La documentació també repassa tota la història de 40 anys de la C-55 i se centra en les últimes obres, que han col·locat una mitjana intermèdia entre Manresa i Castellbell, de cap a cap. La plataforma demana a la fiscalia que determini si són correctes els resultats d'aquestes obres, com l'absència de vorals en molts dels trams o les mateixes mitjanes, la qual cosa han convertit la via en «una ratera».