És una de les preguntes que la plataforma No Més Morts a la C-55, que es va crear fa cinc anys per exigir el desdoblament de la carretera i la gratuïtat de l'autopista entre Manresa i Terrassa (C-16), es planteja en la denúncia que ha presentat a la fiscalia de Seguretat Viària. Les obres a la C-55 han deixat alguns trams amb els vorals molt estrets o, fins i tot, sense voral. «Per a una carretera amb 34.000 vehicles diaris, els vorals haurien de ser d´un metre i mig, però hi ha trams que s'han quedat sense vorals, o que són molt estrets. No hi pot circular ni un ciclomotor, i hi ha llocs per on no poden passar els vehicles d'emergències. Hem demanat a la fiscalia que ho investigui», explica l´entitat.

La plataforma sospita que una bona part de les actuacions que la Generalitat ha realitzat històricament al voltant d'aquestes dues vies han anat encaminades a afavorir els interessos de l'empresa Ferrovial, principal integrant d'Autema, la concessionària de l'autopista.

Davant d'aquests recels, la plataforma ha decidit obrir "un nou front de lluita", ara judicial, i ahir mateix va presentar a la fiscalia de Seguretat Viària 23 documents sobre les actuacions en aquestes dues carreteres, incloent-hi les recents obres a la C-55. L'objectiu: que la fiscalia investigui si darrere de totes aquestes intervencions "hi ha delictes o errors", segons va explicar un dels portaveus de No Més Morts, Marcel·lí Reyes.

"Hi ha una deliberada actuació dels diferents governs de la Generalitat per afavorir Ferrovial i la C-16", considera la plataforma, que recorda que, en l'anomenat cas Palau, "Ferrovial és acusada de donar continuadament diners a canvi d'adjudicacions". I es pregunta: "El desgavell de les comunicacions del Bages és una condició necessària per garantir el negoci?", referint-se així al possible afavoriment de la Generalitat perquè el trànsit del Bages sud acabi passant per l'autopista C-16.

Els documents presentats a la fiscalia fan referència, d'una banda, a l'adjudicació a Ferrovial de l'autopista C-16 i el posterior allargament de la concessió, mitjançant decret, que no s'acaba fins d'aquí a 21 anys. "Els desorbitats rèdits de l'obra, 4.035 milions d'euros, per una inversió de 126 milions, la converteixen en l'autopista més cara de l'estat", diu la plataforma.

La denúncia també assenyala com les actuacions realitzades sobre la C-55 han anat encaminades a "afavorir el transvasament de trànsit d'una via pública de la xarxa bàsica a una de privada amb un alt peatge". Per exemple, les últimes obres d'instal·lació d'una mitjana intermèdia entre Manresa i Castellbell. "L'objectiu de les obres ha estat evitar els xocs frontals i, per tant, la seguretat. Però les obres han fet també alentir el trànsit, ja que, amb uns carrils tan estrets, la gent redueix la velocitat i estem provocant un alentiment general", explicava ahir un altre portaveu de la plataforma, Carles Miras. "Amb aquestes obres, per tant, s'està intentant també portar trànsit de la C-55 a la C-16? Al cost que sigui?", es va preguntar.