Molts pares i mares són els primers que no ho entenen. «Jo, quan em vaig treure el carnet, ho vaig fer a la primera, i només havia fet deu pràctiques a l´autoescola. El meu fill, en canvi, ha fet més de vint classes i encara no està ni preparat per pujar a examen. Com pot ser?». Aquesta és la pregunta que els formadors viaris senten molt sovint davant la constatació d´un fet: aprovar la pràctica de conduir al primer intent s´ha convertit, avui dia, en tota una gesta, quan, en canvi, fa deu, quinze o vint anys era el més habitual. Ara, l´alumne que s´examina de conduir sap que, per estadística, no aprovarà la pràctica fins al segon, el tercer el quart intent... o qui sap si més.

No hi ha una sola explicació sobre per què els alumnes d´avui dia suspenen més vegades l´examen de pràctica, sinó que és degut a diferents factors. D´entrada, el nivell d´exigència sobre l´aspirant a conductor és molt més elevat. Per començar, des del 2013, els exàmens de pràctica duren molt més (25 minuts), una franja de temps massa llarga per evitar que s´escapi cap error. «Abans, les proves duraven entre 10 i 15 minuts. Ara, amb 25 minuts, hi ha més possibilitats de cometre una errada», explica el director de l´autoescola Font de Manresa, Pere Font.

Però no és l´allargament de l´examen el que explica l´increment de l´exigència, sinó que des de fa uns anys es valoren al conductor unes aptituds que anteriorment no es tenien en compte. «Fa quinze o vint anys, l´examen només era de destresa, d´habilitat: de saber moure el vehicle i poc més», explica Josep Casellas, formador de l´autoescola Trac de Manresa. «Ara, en canvi, no només es valora com mous el vehicle, sinó principalment el teu comportament: la teva capacitat d´anticipació, com et defenses davant de qualsevol possible situació de perill. Perquè són conductors que després han d´anar sols per la carretera i hauran de saber reaccionar en qualsevol incidència», afegeix Casellas.

L´allargament de l´examen i la valoració molt més exigent de l´alumne, per tant, podrien explicar per què la prova és més difícil que abans i per què és més complicat aprovar-la. Però tots els formadors viaris consideren que, malgrat aquests canvis, la majoria d´alumnes podria continuar aprovant al primer intent (o si més no al segon) si anessin preparats a l´examen. I aquí hi ha el mal principal: des de fa uns anys, a causa de la crisi econòmica, molts aspirants volen presentar-se a l´examen sense haver fet prou hores de pràctica a l´autoescola, per tal d´estalviar-se diners. «I això fa que suspenguin, hagin de renovar papers una o dues vegades i el carnet els acabi sortint molt més car», asseguren els educadors.

«Fa uns anys, era més fàcil que la gent ens cregués i que no pugés a examen fins que no els dèiem que estaven preparats. Avui dia, però, la gent va molt més collada econòmicament i vol anar a examen sense haver fet prou pràctiques», explica Pere Font. «Sí que és veritat que ara la prova és més complicada que abans. Però hi ha gent que l´aprova a la primera. I ho fa la gent que et creu, que no va a l´examen fins que no els dius que està preparat. I que tant t´aguantarà 10 minuts de prova com 30 minuts», afegeix Font.

El mateix considera Josep Casellas, de l´autoescola Trac. «Una persona que hagi fet un bon treball de pràctiques no ha de suspendre. Sempre hi pot haver algun factor extern, o que els nervis li juguin una mala passada, però pot aprovar perfectament a la primera o a la segona vegada, sense necessitat d´haver de renovar papers», afirma.

D´altra banda, la inestabilitat del sector dels examinadors és un altre factor que els darrers anys ha jugat negativament en contra de l´alumne. «Aquest és un problema de l´administració, no és ni de l´alumne ni de l´autoescola: hi ha alumnes que no saben fins el dia abans si aquell dia poden anar a examen. Hi ha vegades que han de deixar passar massa temps entre una prova i l´altra, perquè no hi ha prou places, i llavors perden pràctica», diu Pere Font.

Quin és, per tant, avui dia, el nombre recomanable de pràctiques abans de decidir pujar a examen per primer cop? «Fa uns anys, quan només es valorava l´habilitat al volant, els alumnes en tenien prou fent quinze pràctiques», explica Font. «Ara, depèn de l´alumne, però se´n necessitarien un mínim de 20 o 25. Menys, és jugar-te-la», assegura.

Fa quinze anys, afegeix Font, en termes generals, «la gent que aprovava a la primera o a la segona prova, i que no havia de renovar papers, era el 80 % del total. I el 20 % restant havia d´anar a examen tres o quatre vegades. Ara, en canvi, és el revés: el 20 % no renova papers, i el 80 % restant suspèn més de dos cops».