Per què va decidir deixar Tona i arribar a Sant Fruitós?

Per intentar ampliar horitzons professionals. Sant Fruitós semblava un poble molt atractiu on treballar, amb una policia dinàmica i activa. Quan va sortir aquesta plaça, vaig parlar amb l’Ajuntament de Tona i vam acordar que vindria aquí en comissió de serveis.

Diu que Sant Fruitós li semblava un poble atractiu per treballar, però és un municipi molt gran, amb urbanitzacions i polígons industrials... Com hi ha trobat el nivell de seguretat?

Tenint en compte el context complicat que estem vivint a tota la Regió Policial Central, m’atreviria a dir que Déu ni do, Sant Fruitós, com és de segur. Les expectatives amb què venia no eren tan bones. Sobretot, per una qüestió geogràfica: Sant Fruitós és en un lloc estratègic, al costat d’una gran ciutat, molt ben comunicat, amb molta indústria i amb molta mobilitat. I tot això el feia, per tant, vulnerable. Però hi tenim un bon índex de seguretat.

Sant Fruitós, però, acull urbanitzacions benestants, que poden ser llamineres per als lladres que vénen de l’àrea metropolitana…

Sí, però molts veïns s’han dotat de sistemes de seguretat privada. Crec també que a Sant Fruitós actualment hi ha una percepció de seguretat més elevada.

La sensació de seguretat de la població sempre és més important que les dades estrictes de robatoris. A Sant Fruitós hi ha, doncs, una bona percepció?

Crec que sí. El fet de tenir una gran ciutat al costat, i unes bones comunicacions, hi ajuda. I el fet de tenir un vessant policial més preventiu que reactiu també. Veure, per exemple, la policia a la sortida de l’escola dóna més percepció de seguretat al ciutadà que no pas veure passar una patrulla dues vegades amb el cotxe. La policia ha d’estar on hi ha la gent, on es puguin prevenir conflictes i problemes. En aquest sentit, estem donant una sèrie d’accions preventives que, lluny d’estar orientades a la repressió i a la disciplina, pretenen captar informació sensible a nivell de seguretat. Fem patrullatge, per exemple, en zones estratègiques dels polígons industrials. I, a nivell de seguretat viària, ens establim en punt estàtics estratègics, on, només per ser allà, fem que els conductors disminueixin la marxa. Estem treballant, doncs, amb una idea global de la seguretat, que no només passa per reduir delictes, sinó també per altres accions.

Com està Sant Fruitós en tema de civisme? És un poble amb problemes d’actituds incíviques?

No, per sort, no passa com en altres llocs. Hem de celebrar que Sant Fruitós és un poble molt cívic. No tenim problemes de botellons, per exemple. Ara que ha reobert la discoteca Menfis, haurem de veure quines conseqüències té això en l’oci nocturn. I, en funció de quines siguin, botellons de joves o accidents de matinada, dissenyar unes estratègies o unes altres.

Fa pocs mesos es va estrenar la nova rotonda a la carretera C-16c, entre els Bombers i Menfis. Ha resultat ser una millora per a la circulació? Molts conductors la critiquen per les cues que s’hi fan.

Jo crec que sí, que ha resultat una millora. Encara que la percepció de la gent sigui que es creen embussos, per norma, qualsevol rotonda, s’autogestiona. I, en una via com aquesta, en què hi ha tant volum de trànsit, és normal que hi hagi una rotonda. Que voldríem arribar a casa un minut més aviat? Llavors potser lamentem la rotonda, sí. Però si fem el còmput global, i mirem què ha portat la rotonda, hem de felicitar-nos, perquè ha facilitat molt la mobilitat a la via i a Sant Fruitós.

S’eviten bàsicament els girs a l’esquerra en sentit Manresa.

Exacte. Dels tres factors que incideixen en un accident (la via, el conductor i el vehicle), estem atacant el de la via i, indirectament, el del conductor. Perquè l’obliguem a canviar de comportament: una rotonda és molt més segura.

Hi ha altres punts crítics d’accidentalitat a Sant Fruitós?

Punts negres, que destaquin per sobre dels altres, no. Però a Sant Fruitós sí que hi ha clarament un lloc amb problemes de mobilitat: la carretera de Vic. Però és un alt volum de trànsit molt difícil de gestionar, perquè hi passen conductors de molts llocs diferents.

Una solució podria ser intentar reconduir el trànsit no local cap a la ‘ronda’ que formen l’autovia C-16 i la C-16c, per reduir així el trànsit de la carretera de Vic?

Sí, ho podríem plantejar com una millora de mobilitat. Però costaria molt canviar els hàbits. Per exemple, el veí de Navarcles que cada dia va a Manresa a treballar i que passa per Sant Fruitós i ho aprofita per comprar-hi el pa... això no ho canviaràs. Ni els transportistes, ni les ambulàncies... per la carretera de Vic hi passen cada dia ambulàncies amunt i avall, que no es queden a Sant Fruitós. Costa molt canviar dinàmiques que s’han fet durant anys. El que hem de ser capaços és de traslladar al conductor que la policia som capaços de percebre qualsevol infracció que es cometi. Això redueix molt l’accidentalitat.

La policia mancomunada entre Sant Fruitós, Santpedor i Sallent continua funcionant?

Sí, s’estan fent accions conjuntes, i se’n faran. Des de la meva humil posició, vull treballar en la mateixa línia que es va pensar quan es va crear la mancomunitat.

Treballa amb una plantilla de 15 agents. És una bona xifra, oi?

Sí, està una miqueta per sobre de la ràtio, però és la xifra òptima. Ara un dels meus reptes és fidelitzar la plantilla. Passa en moltes policies locals: els agents marxen i van a buscar una plaça fixa. El repte és aquest: com que tenim aquest equip humà tan bo, doncs hem de mirar que la gent es consolidi a la Policia Local de Sant Fruitós i que no marxi a un altre lloc.