Elisa Soler (Berga, 1964) serà la presidenta d´una nova associació que té l´objectiu d´atendre les víctimes d´accidents de circulació i conscienciar la ciutadania sobre els riscos al volant. Una entitat que neix després de detectar un augment d´accidents de trànsit els darrers anys, i que preocupa els professionals en seguretat viària. Soler fa més de 30 anys que és instructora de conducció i en fa 25 que lluita per posar fi als sinistres que es registren a les carreteres. L´entitat es posarà en marxa el setembre i es dirà Atrad (Accidents de Trànsit Abans i Després).

Per què neix ara Atrad?

Perquè hem constatat, amb preocupació, que estan augmentant els accidents de trànsit. És una entitat que estarà integrada per persones que ens coneixem des de fa 25 anys perquè estem implicats en temes de seguretat viària a escala catalana. Hi ha des de Josep Pedragosa, antic director de l´Institut Català de Seguretat Viària, fins a Santiago Ferrandiz, creador del SEM. També tenim el suport de l´Institut Guttmann.

Per què han augmentat els accidents?

Hi ha diversos factors i en general la conclusió és que s´ha abaixat la guàrdia. A part, la situació a la carretera ha empitjorat perquè arran de la crisi econòmica els cotxes són més vells, observem que els conductors tendeixen a anar més ràpid que anys enrere. Semblava que amb la posada en marxa del carnet per punts baixava el nombre de sinistres, però han tornat a augmentar. També cal dir que els últims anys hi ha accidents per distraccions amb el telèfon mòbil.

Què es pot fer si ni perdent els punts del carnet el nombre d´accidents baixa?

Aquest mètode no ha acabat de ser del tot eficaç perquè hem vist que entre les persones que perden els punts per infraccions hi ha molts reincidents. És a dir, hi tornen. Un altre problema és que al llarg del cicle vital dels conductors no hi ha cap mena de reciclatge i molts cops no s´assabenten de les novetats que hi ha en la conducció viària. El que hauríem de fer per reduir el nombre d´accidents és canviar el xip, que hi hagi una altra cultura del conductor. La velocitat i l´alcoholèmia, principalment, són al darrere dels sinistres. A part, també han augmentat molt els accidents de moto, sobretot a les ciutat grans, perquè n´hi ha més circulant per la promoció de la conducció sostenible.

Què farà l´associació que liderarà per canviar la situació?

Nosaltres ens organitzem perquè les administracions, i la societat en general, haurien d´incidir més en aquest greu problema. No serveix de res fer campanyes puntuals per les operacions sortida i la Setmana Santa perquè s´ha de fer de forma continuada. El nostre objectiu principal és que aquesta problemàtica sigui més visible. Cal tenir en compte que els accidents de trànsit són la principal causa de mort en la franja d´edat dels 18 als 35 anys. Ha de ser un tema prioritari per a les administracions. A part, hem d´insistir en la importància de ser prudent al volant. També volem atendre conductors que no tenen recursos. A l´associació tenim un dels advocats més reconeguts en casos d'accidents de trànsit. Volem donar el mateix servei d´orientació a les persones que no es poden permetre pagar-se´n un.

Què demanaran a les administracions?

Entre altres coses, que cal una llei nova de seguretat viària que tingui en compte el factor humà. Ja hi estem treballant els diferents agents que aglutiuna Atrad. El factor humà és molt important i passa desapercebut. Per exemple, després d´un accident de trànsit, els familiars es queden indefensos. No hi ha ni un psicòleg quan s'anuncia als familars la mort d´un parent en un accident.

També intervidran en processos judicials sobre accidents de circulació?

Ens presentarem com a acusació particular en accidents en què el conductor doni una taxa exageradament alta en el test d´alcoholèmia o la velocitat del que hagi fet la infracció de l´accident sigui molt elevada. En casos greus, vaja. Això és important perquè a vegades les víctimes i les famílies no saben on dirigir-se, i per això volem donar assessorament jurídic. A part, tindrem un telèfon les 24 hores del dia d´atenció a les víctimes d´accidents de trànsit. També volem posar de manifest a les administracions que cal fer obres en algunes carreteres per millorar la seguretat.

En aquest camp, Atrad s´afegirà a les protestes per millorar la C-55?

Si la plataforma No Més Morts a la C-55 necessita algun tipus d´assessorament o la nostra anàlisi pot ajudar-los, allà serem. Com també podem intentar contactar amb les administracions per tractar la qüestió.

Què suposa per a vostè liderar l´entitat, d´abast català?

La feina que farem serà de tothom, però jo assumeixo aquesta tasca perquè tinc molt clar que es poden evitar molts accidents.