El peritatge encarregat per la companyia Hispano Igualadina-Monbus sobre l'incendi ocorregut dissabte passat en un autobús que cobria la línia Igualada-Barcelona a l'altura de la localitat del Bruc ha conclòs que el vehicle va patir "una avaria accidental i fortuïta a causa d'un curtcircuit".

Segons ha informat avui la companyia, l'autocar havia passat sense incidències destacables totes les inspeccions tècniques preceptives en els seus tres anys de vida i l'última ITV la va realitzar fa només dos mesos i mig.

L'empresa ha contestat d'aquesta manera a l'anunci del departament de Territori i Sostenibilitat que obrirà un expedient sancionador a Hispano Igualadina-Monbus, concessionària de la línia que comunica Igualada (Anoia) amb Barcelona, per l'incendi del vehicle, un fet que va qualificar d'"inadmissible".

La conselleria, titular de la línia, va recordar que la companyia de transports ja està sent sotmesa a una auditoria externa, encarregada per la pròpia Generalitat, per fer un seguiment "exhaustiu" del servei entre Igualada i Barcelona, que "acumula queixes dels usuaris".

En la seva defensa, la companyia ha informat aquest mateix dilluns en un comunicat que la Comissió d'Ètica i Compliment Normatiu de Transmonbus, S.L., un òrgan extern que audita l'activitat de l'empresa, a la qual pertany l'Hispano Igualadina, ha constatat que "l'empresa va complir escrupolosament tots els protocols fixats per a aquest tipus de sinistres, tant preventius com de resposta".

L'informe pericial, realitzat per un tècnic de Pertia Pèrits i Enginyers S.L., ha conclòs que l'incendi, que no va causar danys personals però va ser molt espectacular, es va iniciar a la part posterior de l'autobús, a la zona del motor, i que va ser produït per "una més que probable avaria accidental i fortuïta a causa d'un curtcircuit".

El peritatge també avala "la confirmació del correcte estat de conservació i manteniment del vehicle, d'acord a allò establert pel fabricant segons el quilometratge".

El peritatge incideix en la poca antiguitat de l'autobús, amb només tres anys i dos mesos i amb la carrosseria encara en garantia, en el fet que havia passat la ITV el 14 de març passat, i que havia superat sempre aquest tipus d'inspeccions favorablement en la primera visita, estant a més al corrent del manteniment preventiu prescrit pel fabricant.

Segons la companyia, ni la conductora que portava l'autocar en el moment del succés ni cap dels altres professionals que ho havien fet abans havien detectat mai ni el més mínim senyal que pogués produir-se un incendi d'aquestes característiques.

L'empresa ha remarcat que des de l'any 2009, data en la qual l'empresa encarregada actualment del manteniment dels autocars de Transmonbus (sobre 750 vehicles que realitzen una mica més de 70 milions de quilòmetres a l'any) es va fer càrrec d'aquesta funció, el percentatge d'autocars sinistrats a l'any per aquesta causa és del 0,0089% de la flota i del 0,0000011% sobre quilometratge.

La companyia ha remès els dos informes a la Direcció General de Transports i Mobilitat de la Generalitat, que està inspeccionant tots els vehicles de l'empresa i està portant a terme un control del compliment dels horaris i de l'estat de les parades.

Quan l'auditoria hagi conclòs, es preveu que després de l'estiu, l'administració catalana "determinarà si és necessari revisar la concessió".