Renfe i Foment han iniciat la investigació per determinar les causes de l'esllavissament que ha originat que un tren descarrilés a Vacarisses (Vallès Occidental), després de constatar que la malla que cobreix el talús entre el qual discorre la via no ha aguantat després de les pluges d'aquests dies.

En declaracions a la Cadena Ser, el ministre de Foment, José Luis Ábalos, ha anunciat l'inici de la investigació i ha explicat que la zona on ha ocorregut l'esllavissada està mallada, "però es veu que aquests dies de pluges han fet que no aguantés aquesta malla". "Investigarem també els detalls d'aquesta esllavissada i per això la Generalitat m'ha ofert els serveis geològics per estudiar l'estat d'aquesta zona", ha dit Ábalos.

Cap a les 06.15 hores, una esllavissada ha tocat i ha fet descarrilar quatre dels sis combois d'un tren de la línia R4 de rodalia que cobria el trajecte entre Manresa i Sant Vicenç de Calders i que en aquells moments circulava entre les estacions de Vacarisses i Vacarisses Torreblanca. Una persona ha mort, 44 han quedat ferides de diversa consideració, la majoria lleus, i 86 han resultat il·leses a conseqüència del descarrilament del tren, en el qual viatjaven 133 persones.

Renfe ha informat en una nota de premsa que la companyia ferroviària i el ministeri de Foment han activat el Pla d'Assistència a Víctimes d'accidents Ferroviaris i els seus Familiars, i que la Comissió d'Investigació d'Accidents ferroviaris (CIAF) ha iniciat ja les investigacions per aclarir què ha passat.

La companyia ha activat també dos centres d'atenció als familiars a les estacions de Sants de Barcelona i al poliesportiu de Vacarisses, que són coordinats per psicòlegs. Renfe ha explicat que s'ha posat en contacte amb els familiars dels passatgers per facilitar el seu trasllat i per oferir-los informació relacionada amb despeses, assegurances i custòdia d'equipatges personals.

El ministre ha explicat també després de prendre possessió es va prendre la seguretat com una de les seves prioritats, pel que ha encarregat diversos estudis sobre la seguretat de les infraestructures, i la seva idea era presentar al desembre al Consell de Ministres un informe sobre això. "Evidentment, això ens fa estar més vigilants", ha afegit el ministre.

La línia fèrria on ha ocorregut l'accident està tallada, de manera s'ha habilitat un sistema de transport alternatiu per carretera entre Manresa i Terrassa.