Les deficiències en la línia de tren R4 de Renfe, que uneix la capital del Bages amb Barcelona, són històriques i ja fa anys que els alcaldes del territori reclamen més inversions no només per garantir la seguretat dels usuaris sinó també per millorar la competitivitat del territori. "No pot ser que es tardi més ara que fa 150 anys, quan es va inaugurar la línia", ha lamentat a l'ACN l'alcalde en funcions de Manresa, Marc Aloy. De la seva banda, l'alcaldessa de Castellbell i el Vilar, Montse Badia, ha lamentat que "hagin de passar fets com aquest perquè ens despertem". De fet, l'accident de Vacarisses d'aquest dimarts és el tercer sinistre per despreniment que té lloc a la línia R4 de Renfe des del 2009.

Abandonats. Així es com se senten els alcaldes afectats per la R4 de Renfe, una línia que ja fa anys que pateix dèficits importants per la falta d'inversió. El president del Consell d'Alcaldes del Bages, Ferran Estruch, ha lamentat que, del total d'inversions previstes per part de Renfe a Catalunya, de 4 MEUR, "només se n'ha executat un 13,5% a tot Catalunya i gairebé res a la R4", una de les línies "més castigades" de tot el país. "Aquest territori es mereix unes infraestructures dignes perquè així no podem continuar", ha assegurat.

Ferran Estruch: «L'R4 és una de les línies més castigades»

Ferran Estruch: «L'R4 és una de les línies més castigades»

Ferran Estruch, president Consell d'Alcaldes

De fet, l'accident de Vacarisses d'aquest dimarts és el tercer que té lloc a la R4 per despreniment des del 2009. L'any 2011 ja hi va haver un altre sinistre en aquest mateix tram que va causar onze ferits, i dos anys abans, al 2009, un altre tren va sortir-se de la via per una esllavissada. En aquella ocasió, no hi va haver ferits.

"Es tarda el mateix que fa 150 anys"

A banda de la seguretat de la línia, els alcaldes també lamenten que el mal estat de les infraestructures resta competitivitat a un territori que, des de fa anys, pateix la pressió de l'àrea metropolitana. És el cas de l'alcalde en funcions de Manresa, Marc Aloy, qui ha lamentat que "el recorregut de tren fins a Barcelona tarda més ara que fa 150 anys, quan es va inaugurar la línia".

Marc Aloy: «l'R4 té un dèficit històric de finançament i d'inversions»

Marc Aloy: «l'R4 té un dèficit històric de finançament i d'inversions»

Marc Aloy, alcalde accidental de Manresa

De la seva banda, l'alcaldessa en funcions de Vacarisses, Olga Serra, ha assenyalat que la R4 és una línia on històricament hi ha hagut una "manca d'inversió". Serra ha explicat que els ajuntaments de la zona fa anys que reclamen millores en aquesta infraestructura i ha recordat que aquest no és el primer accident que té lloc en aquest punt de la xarxa ferroviària. "Ja hi havia hagut altres descarrilaments, és una zona complicada perquè la via queda enfonsada i a banda i banda hi ha muntanya i a més també s'hi troba una paret argilosa", ha relatat la responsable municipal que ha reconegut que "qualsevol fet climatològic" l'afecta i que sovint hi ha retards i altres incidències.

Per tot plegat, ha anunciat que ja s'ha posat en contacte amb altres batlles d'aquest territori per reclamar les millores i les inversions que fan falta conjuntament. "Ens plantegem fer una petició formal", ha indicat Serra. Alhora ha dit que han rebut el suport del Govern i de la Diputació de Barcelona.

Montse Badia: «Han de passar fets com aquest perquè ens despertem»

Montse Badia: «Han de passar fets com aquest perquè ens despertem»

Montserrat Badia, alcaldessa de Castellbell

De fet, els alcaldes del Bages tenen previst reunir-se aquesta tarda al Consell Comarcal per tractar les deficiències de les infraestructures que pateix el territori.