Les tasques per retirar el tren que dimarts va patir un accident a la R4 a l'alçada de Vacarisses i va provocar la mort d'un veí de Castellbell i el Vilar avancen segons el previst. Fonts de Renfe, han explicat a l'ACN que en un màxim de 48 o 72 hores finalitzaran els treballs per desballestar els dos vagons que van quedar més malmesos i remolcar els que poden tornar a circular. A primera hora d'aquest matí, treballadors d'Adif han finalitzat les tasques per extreure els 450 metres cúbics de pedra i argila amuntegats a les vies procedents del talús que va cedir i va provocar l'aparatós accident. Així mateix, han apuntalat l'estructura i talat arbres que amenaçaven amb caure. La previsió és que més d'un centenar de professionals treballin en les operacions necessàries per restablir el servei ferroviari que també afecta la R12.

Tot i que els tècnics de Renfe i Adif treballen a tota màquina per agilitar al màxim les tasques de retirada del tren i reparació de la infraestructura, la previsió és que el servei ferroviari trigui mínim una setmana en poder-se restablir. Segons han explicat fonts d'Adif, a primera hora d'aquest dimarts ha quedat lliure el tram de via on van caure els 450 metres cúbics de runa, pedres i argila, procedents de la paret que va cedir i que va ser la causa de l'accident. Alhora, han esmicolat la part que no va caure, han estat fent comprovacions sobre el terreny per analitzar l'estat del talús i l'han apuntalat. A banda, un equip d'operaris ha talat diversos arbres propers a la zona del sinistre i que amenaçaven amb caure.

Així mateix, s'ha desplaçat fins el lloc un tren taller i un remolc per ajudar en els treballs per retirar el comboi integrat per sis vagons. Els responsables de Renfe han indicat que el primer que s'ha fet ha estat separar les dues parts del tren. "La primera composició és la que està descarrilada, dos d'aquests vagons probablement s'hauran de desballestar in situ perquè són irrecuperables", han apuntat. Pel que fa a la resta, hi ha un vagó, el quart, que està fora de lloc i caldrà recol·locar amb una grua, i dos més que es troben en condicions òptimes per ser arrossegats amb un remolc. Aquest migdia ja s'havia pogut moure aquesta part del comboi per fer-la sortir de sota el túnel on es trobava.

Després caldrà reparar els danys a la infraestructura, que es preveuen importants. Tot i que a hores d'ara no existeix cap previsió de quan es pot restablir el servei, els responsables d'Adif han explicat a l'ACN que s'estudia de quina forma es podrà tornar a posar en funcionament la línia i si s'haurà de fer per fases.

Mentrestant, els trajectes de Manresa a Sant Vicenç de Calders passant per Vilafranca del Penedès en el cas de l'R4, i de Barcelona a Lleida passant per Manresa en el cas de l'R12, es faran per carretera entre Terrassa i Manresa. D'altra banda, Adif ha obert una investigació per determinar les causes exactes que van provocar l'esllavissada en aquest punt, on s'havien fet obres "importants" de tractament i consolidació durant l'any 2017, segons la companyia.

L'accident va tenir lloc dimarts a primera hora del matí quan un tren que circulava entre les estacions de Vacarisses i Vacarisses Torreblanca va descarrilar en topar amb la runa procedent d'un talús que va envair la via. Tot i que el comboi va frenar, diversos vagons van descarrilar i un passatger va sortir disparat per una finestra i va perdre la vida. A banda, 49 persones més de les 130 que hi viatjaven, van resultar ferides.