Renfe no podrà restablir el servei de tren a Manresa fins a almenys d'aquí a una setmana, segons van explicar ahir treballadors de la companyia a Regió7. Malgrat això, l'empresa no ha confirmat oficialment la data en què es preveu que el servei torni a la normalitat. Fonts consultades per aquest diari van avançar ahir que s'intentarà finalitzar els treballs a principi de la setmana vinent.

Això significa que el servei de les línies R4 (el tram Manresa-Ter-rassa) i R12 (el tram Terrassa-Manresa-Calaf) s'haurà de continuar fent per carretera amb els autobusos habilitats per Renfe per substituir els trens. Per tal de garantir la mobilitat dels viatgers, Renfe ha establert un dispositiu especial entre Terrassa i Manresa amb 15 autobusos i 20 persones d'informació i atenció al client distribuïdes a les estacions afectades.

El despreniment que va tenir lloc dimarts a primera hora a Vacarisses i que va causar el des-carrilament d'un tren de la línia R4 -en què va morir un veí de Castellbell de 36 anys i 49 persones van resultar ferides- va danyar quatre dels sis vagons que formaven el comboi i va deixar 450 m3 de materials escampats a la via. Adif ja va treballar dimarts i també ahir en la retirada de les terres, el desbrossament de les zones boscoses que hi ha al lateral de la via i el reforç de la seguretat de l'àrea afectada, sobretot del talús que es va esllavissar.

Un cop dutes a terme aquestes obres, el pas següent és retirar el tren. Segons va explicar el responsable de premsa de Renfe ahir a aquest diari, Antonio Carmona, el ferrocarril accidentat tenia dos combois, cada un format per tres vagons. Els tres primers, al cap, van ser els més afectats. Tots tres van descarrilar. D'aquests, la compa-nyia en desballestarà almenys un, el primer, i els altres dos intentarà encarrilar-los per poder-los arrossegar per la via juntament amb els tres vagons de l'altra meitat del tren, dels quals en va descarrilar un.

Aquests treballs tenen una durada prevista d'entre 48 i 72 hores. Posteriorment els tècnics de Renfe hauran d'avaluar quin és l'estat de la via i reparar-ne els danys. A banda, també cal reparar la resta de la infraestructura ferroviària que va quedar malmesa a causa del descarrilament mortal, com ara les catenàries.

Per això, s'han mobilitzat un tren taller, maquinària específica de via i electrificació, a més d'excavadores, retroexcavadores, dúmpers i maquinària lleugera. L'equip humà d'Adif està format per una vintena de tècnics especialitzats per torn que treballen les 24 hores del dia, a més d'efectius de Circulació i Seguretat. Renfe també ha desplaçat un total de 25 tècnics per treballar en les tasques de desballestament i encarrilament del tren.

Segons fonts de la mateixa companyia, els greus danys del mateix tren, els provocats a les instal·lacions ferroviàries i les característiques del terreny «estan dificultant les operacions necessàries per poder restablir la circulació».