Les converses dels maquinistes amb el centre de control ferroviari i les dades tècniques enregistrades per les «caixes negres» dels dos combois de la Renfe que van xocar frontalment divendres a Castellgalí seran determinants per saber exactament les causes de l'accident. El sinistre va causar la mort d'una maquinista, una jove de 26 anys d'Andalusia que feia pocs mesos que treballava a Renfe, i un centenar de ferits. Tres d'ells continuaven ahir ingressats en estat greu. Les converses dels maquinistes amb el centre de control queden enregistrades, però ahir Adif no va voler donar-ne detalls a aquest diari «per seguretat interna» i perquè «hi ha una investigació oberta».

L'altra clau de la investigació és aclarir per què un dels dos trens, el que anava en direcció a Barcelona procedent de Lleida, anava per la via equivocada i per què ho va poder fer durant 7 quilòmetres. El tren regional de Lleida va agafar la via incor-recta a Manresa, una maniobra que en teoria es fa automàticament. Va circular durant 7 quilòmetres per la via de l'esquerra en lloc de fer-ho per la de la dreta com és habitual, i no hauria advertit que els senyals ferroviaris no coincidien amb la via en la qual circulava.

Una testimoni que anava al comboi, Marta Armengol, ha explicat a Regió7 que el tren accelerava i desaccelerava de cop, i que feia sonar el xiulet contínuament. «L'últim abans de la topada va ser més llarg».

Agents de la policia científica dels Mossos d'Esquadra van començar ahir a primera hora les investigacions per determinar les causes de l'accident. Van fer una primera inspecció que continuarà avui, segons van explicar fonts de la policia catalana. També han començat a prendre declaracions a testimonis. Un d'ells serà el maquinista del tren Lleida-Barcelona. Va resultar ferit però ahir mateix va rebre l'alta. Un cop els Mossos es van retirar del lloc dels fets, operaris d'Adif i Renfe van començar els treballs previs per poder retirar els dos combois.

El ministre de Foment, José Luis Ábalos, no va descartar ahir, durant una visita que va fer a Barcelona, que l'accident fos a causa «d'un encadenament d'errades humanes». Va descartar que el xoc frontal de trens fos degut a la falta d'inversions de l'Estat a Rodalies. Va reconèixer, però, que cal modernitzar la xarxa ferroviària.

En canvi, el conseller de Territori, Damià Calvet, va recordar que és el segon accident mortal que hi ha en poc temps a la mateixa línia en un tram de 10 quilòmetres, cosa que mostra «el dèficit històric de finançament de l'Estat espanyol per a les infraestructures de Catalunya».

Alcaldes i representants comarcals del Bages van exigir ahir «una injecció econòmica» per millorar l'R4. Van considerar que ha crescut la «preocupació» i «l'angoixa» dels usuaris per les condicions d'aquesta línia ferroviària.