El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, assegura que en l'accident de tren d'aquest divendres a l'R4, a Castellgalí, "va fallar tot". Així ho ha dit en una entrevista a Rac1, en la qual s'ha mostrat preocupat per la falta d'inversions a la línia per part de l'Estat i pel seguit d'errors, encara per detallar, que van desencadenar el xoc.

El que destaca Cavet és que, "quan un tren entra contra sentit, ha d'alertar al centre de control" ja que l'habitual és que "en un tram de doble via el tren circula pel de la dreta". De tota manera és cert que és que, per motius diversos -obres, per exemple-, un comboi hagi de circular pel de l'esquerra i el conductor no pot decidir per on va, si no que la ruta li ve configurada. Amb tot, el conseller creu que algú hauria d'haver advertit que un dels dos trens anava contra direcció i que, per tant, "hi va haver comunicacions orals que ahir no es van produir". "La conducció a la vista també hi ha de ser", rebla.

Ja anit va ser el propi Calvet l'encarregat d'avançar als mitjans d'informació alguns detalls del sinistre, juntament amb els consellers Miquel Buch i Alba Vergés, i el president, Quim Torra. El xoc frontal entre un tren Regional de l' R12 i un de l'R4 de Rodalies es va produir perquè el primer es va "situar en una via en sentit contrari al que que hauria de ser el seu normal desplaçament ", va dir. Concretament, el comboi que anava contra direcció era el de l'R12, que a l'estació de Manresa no va canviar de via i va seguir fins trobar-se de cara a Castellgalí amb un de l'R4 procedent de Barcelona. El conseller va titllar la topada de "violenta".

Quan a la falta de millores a l'R4, Calvet diu que "més enllà d'un traspàs de fa 10 anys i que és un miratge, des de la Generalitat demanem que hi hagin les inversions necessàries per posar al dia la línia". També ha promès una reunió de l'administració catalana amb Renfe i Adif per aclarir els fets.