L'Antonio condueix sense pressa pel carril dret de la ronda nord de Manresa, en direcció a l'eix Transversal. Es disposa a agafar la sortida cap a l'avinguda Universitària i, en aquell moment, rep una trucada al mòbil. Agafa l'aparell, desvia la mirada de la carretera i toca la pantalla per activar l'altaveu. Just aleshores, circula al seu costat, pel carril paral·lel, un cotxe blanc, amb dos mossos uniformats a l'interior. Un d'ells l'acaba d'enxampar manipulant el mòbil.

Immediatament, el vehicle de paisà dels Mossos se situa davant del cotxe de l'Antonio, activa la sirena policial, treu el rotatiu lluminós blau i l'informa, a través del panell variable, que és la policia i que té l'obligació de parar-se.

Tots dos vehicles s'aturen al voral i els agents surten a parlar amb el conductor. «És veritat. Estava fent anar el mòbil, volia posar el mans lliures. No puc dir res», admet l'Antonio. «Fa uns anys, ja em van multar pel mateix motiu», afegeix contrariat. Els Mossos li posen una multa de 200 euros (que serà de 100 euros si paga en aquell moment o en els propers 20 dies) i, finalment, el deixen marxar.

Aquesta situació s'ha produït aquesta setmana a la ronda nord de Manresa i s'ha repetit nombroses vegades els últims dies a les principals carreteres i autovies de la Catalunya Central. I és que els Mossos de Trànsit han intensificat el patrullatge camuflat, amb un objectiu principal: enganxar conductors que estiguin utilitzant el mòbil mentre estan al volant, sigui parlant o sigui escrivint o llegint per WhatsApp. La intenció final és reduir aquesta conducta imprudent, que és un dels motius principals de distracció al volant i, per tant, d'accidents. De fet, la majoria de sinistres mortals que hi va haver l'any passat a l'eix Transversal, per exemple, van ser provocats per distraccions.

«Durant aquests segons en què perds de vista el que passa a la car-retera per mirar el mòbil, és molt probable que el vehicle de davant freni o passi qualsevol altra cosa», constata Xavier Piña, sergent de Trànsit a la Catalunya Central. «Per culpa d'aquests segons, no tindràs temps de reaccionar. Perquè, quan ja ha passat, no pots fer marxa enrere. Un segon et pot canviar la vida», adverteix.

L'Antonio s'ha pres bé la multa, però no tothom té la mateixa reacció. «Primer, els conductors es mostren sorpresos, ja que no s'esperaven un cotxe de paisà. Després, quan els dius el motiu de la infracció, hi ha de tot: gent que s'ho pren bé i ho reconeix, i gent que no tant», afegeix Piña. En tot cas, destaca, «nosaltres no denunciem el que ens ha semblat veure, sinó el que hem vist clarament. Si no n'estem segurs, no ens parem», diu. De fet, durant l'hora i quart en què Regió7 ha acompanyat una patrulla de paisà, els agents han dubtat més d'una vegada, perquè han vist, per exemple, un conductor amb la mà a l'orella (sense saber què estava fent) i un altre gratant-se la galta (falsa alarma).

En tot cas, per detectar infraccions amb el mòbil, els Mossos consideren més eficaços els cotxes de paisà (batejats com a vehicles espiells). «Normalment, la gent està pendent dels cotxes policials logotipats, i no esperen que, a vegades, poden tenir darrere un cotxe de paisà», explica el caporal Xavier Álvarez. «La idea és aquesta: que tothom sàpiga que darrere sempre pot tenir la policia i que, per tant, eviti les infraccions».

El 90% de les multes són per utilitzar el mòbil

Nou de cada deu multes per distraccions al volant són per utilitzar el telèfon mòbil. Així ho reflecteixen les dades del Servei Català de Trànsit a la Catalunya Central. En el cas del Bages, a més, el nombre de denúncies de conductors per aquest motiu ha pujat un 15% durant el darrer any.

En concret, en el conjunt de les comarques centrals, durant el 2018 els Mossos van denunciar 1.387 conductors per cometre distraccions al volant, la gran majoria, un 90%, per manipular telèfons mòbils i altres sistemes de comunicació.

A la majoria de comarques de la regió, la xifra de denúncies del 2018, respecte al 2017, ha anat a la baixa, excepte al Bages: en aquesta comarca, es van multar 703 conductors per distraccions, un 15% més que el 2017, quan en van ser 611. D'aquestes, un 90% eren també per usar telèfons mòbils i altres tipus de dispositius similars.

«De fet, no només sancionem l'ús de mòbils. També multem si es manipula qualsevol altre aparell, com un GPS», explica el sergent Xavier Piña. «A vegades també multem camioners que, a sobre del tauler, tenen un ordinador portàtil amb el qual miren una pel·lícula o una sèrie», afegeix. «També sancionem conductors que porten auriculars a les orelles», diu.

A banda d'interceptar l'ús imprudent de mòbils i dispositius electrònics, els vehicles de paisà dels Mossos poden sancionar qualsevol altra negligència, des de la falta d'ús del cinturó fins a conduccions temeràries, passant per maniobres antireglamentàries. L'excés de velocitat, en canvi, es reserva per als vehicles radar, que també han anat en augment.

L'objectiu de tot plegat, assegura el sotscap de Trànsit a la Catalunya Central, Francesc Parra, és «canviar conductes» i, per tant, «intentar reduir l'accidentalitat».