Situació insòlita en un pis de lloguer de la plaça de la Reforma de Manresa. Dos inquilins que van ser desnonats de l'habitatge després de mig any sense pagar cap mensualitat van acabar cobrant, paradoxalment, la fiança de 1.100 euros que el propietari havia dipositat a l'Incasòl. De fet, van ser els desallotjats els qui van demanar la fiança a l'organisme de la Generalitat, que els la va concedir per error. L'Incasòl ha anunciat el retorn dels diners a l'afectat aquesta setmana, set mesos després de la seva reclamació, i ara ha iniciat un procés per exigir als desnonats el retorn dels 1.100 euros sostrets de forma il·legítima.

El cas es remunta al 18 d'agost del 2017, quan la parella d'inquilins, Gonzalo Sanz Sallan, de Sant Joan, i Judith Guardiola Gonzalez, de Barcelona, que van acreditar ser solvents i treballadors de seguretat de Renfe, van subscriure a través d'una immobiliària un contracte d'arrendament d'un pis de la plaça de la Reforma. Es dona el cas que tots dos ja havien estat desnonats feia poc d'un habitatge de lloguer de Sant Joan de Vilatorrada, on també havien deixat de pagar les quotes. El propietari del pis de la Reforma ho desconeixia.

Tal com s'estableix en aquests casos, el propietari del pis va rebre una fiança de 1.100 euros. Tot i que no és obligatori, com a garantia per als llogaters va dipositar els diners a l'Institut Català del Sòl, que ofereix aquest servei. Ho va fer a través de la Cambra de la Propietat, que cobra per la gestió.

Judith Guardiola Gonzalez van començar a generar queixes veïnals per soroll i falta d'higiene des del primer dia. Tot i que el contracte que van signar especificava que no hi podien tenir gossos, hi tenien un pastor alemany. Al cap de dos mesos van deixar de pagar el lloguer. El propietari va denunciar-los i es va iniciar un procés judicial de desnonament. El 20 d'abril del 2018, el Jutjat de Primera Instància 7 de Manresa va dictar l'ordre per desnonar la parella, que es va executar el 14 de maig. El pis havia estat objecte de desperfectes i n'havien desaparegut la rentadora, dos televisors, un llit de matrimoni, un llit individual i un armari. Com que no disposava de les factures -eren béns que tenien uns quants anys i adquirits per la seva mare- i no haver-ho detallat en signar el contracte, el propietari no va poder denunciar el robatori.

Unes setmanes després, el propietari es va adreçar a la Cambra de la Propietat per demanar la devolució de la fiança de 1.100 euros, que tenia Incasòl. «Malauradament, i per sorpresa meva se'm va comunicar que no se'm podia retornar la fiança perquè ja havia estat entregada dies abans, desconeixen a qui, però és evident que a mi no, que en soc el veritable propietari», va manifestar l'afectat el 30 d'agost en l'escrit de reclamació presentat. Des de llavors, no ha cobrat els diners a què té dret. Aquesta setmana, després que aquest diari s'hi posés en contacte, l'Incasòl li ha anunciat que ho farà de forma imminent.

Fonts de la Cambra han explicat que, després d'examinar l'expedient, han constatat que Incasòl va pagar erròniament la fiança als morosos, després que un d'ells la sol·licités mitjançant un tràmit on-line, fent-se passar presumptament pel seu beneficiari legal.

Per la seva banda, fonts de l'Incasòl asseguren que «no són habituals» aquest errors i afegeixen que han iniciat «un procés d'inspecció de les persones que van retirar la fiança per aconseguir el retorn del dipòsit». Segons afegeixen, es reclamarà l'import «per la via executiva» i també pot actuar per la via penal, en cas que el propietari afectat ho faci.