El Servei Català de Trànsit (SCT) ha presentat aquest dijous la nova campanya de conscienciació viària que, amb el lema 'Quan condueixis, aparca el mòbil', té com a objectiu reduir el nombre d'accidents i de víctimes per l'ús del mòbil en la conducció. El conseller d'Interior, Miquel Buch, ha destacat que la Generalitat no pretén multar sinó evitar accidents. Buch s'ha mostrat molt contundent: «Actualment, el mòbil és imprescindible en les nostre vides, però també és indispensable no utilitzar-lo mentre conduïm».

Aquest 2019, el 24% dels accidents amb víctimes estaven relacionats amb distraccions, la majoria de les quals són per ús del mòbil. I l'ús del mòbil augmenta quatre cops el risc de patir accidents i nou cops el de morir a la carretera, a més de ser similar a la quadruplicació de la taxa d'alcoholèmia.

En el capítol de les sancions, l'ús del telèfon mòbil durant la conducció és la infracció més generalitzada: fins al 5 d'octubre d'enguany, s'han iniciat 14.552 expedients per manipular el mòbil i 3.014 més per a la resta de distraccions. En la dues campanyes preventives de vigilància de distraccions al volant realitzades del 21 al 27 de gener i del 14 al 20 d'octubre, s'han imposat un total de 2.515 sancions.

En aquest sentit, el titular d'Interior ha explicat que pel cos de Mossos d'Esquadra és més complicat sancionar l'ús del mòbil al volant que multar per excés d'alcohol o velocitat, i «possiblement no els arribi mai una multa a casa, però lamentablement si utilitzen el mòbil mentre condueixen potser seran els Mossos qui es desplacin a casa seva per informar els seus familiars de la seva mort».

Buch ha instat a reflexionar què passaria si en una recta de l'autopista AP-7 un conductor llegeix un missatge al mòbil durant sis segons i a 120 km/h. El director de l'SCT, Juli Gendrau, ha recordat que existeixen aplicacions perquè el mòbil no molesti el conductor mentre condueix, i que aquesta campanya reitera missatges anteriors perquè cada cert temps s'han de recordar a la ciutadania, com l'ús del cinturó o la prohibició de beure alcohol.

La campanya publicitària traça un paral·lelisme entre els elements imprescindibles perquè un mòbil funcioni, com la memòria, la bateria, la cobertura, la connexió, el carregador o la funda, i els elements, alguns vitals, que intervenen en l'atenció d'un accident de trànsit provocat, precisament, per l'ús del mòbil. A més, la narració de l'anunci transcorre a l'interior d'una pantalla de mòbil, un recurs visual que reforça l'associació de l'ús d'aquest dispositiu amb les conseqüències fatídiques que pot tenir utilitzar-lo durant la conducció.

Amb aquest simbolisme es pretén transmetre els efectes dramàtics que pot tenir usar el mòbil a l'hora de conduir un vehicle i generar una reflexió sobre aquells aspectes importants i fonamentals per a una mobilitat segura i que la ciutadania se n'adoni que en la majoria dels casos, els accidents són totalment evitables.

El lema 'Quan condueixis, aparca el mòbil' es correspon amb una imatge i un grafisme d'un mòbil simulant que aparca entre dos vehicles. En tot moment, el mòbil és el protagonista i s'hi intercalen recursos simbòlics amb imatges reals. El relat presenta elements dramàtics i el missatge final és clar, senzill i directe. La nova acció comunicativa es difondrà durant el que resta d'any i es reforçarà durant els períodes festius, que és quan es registra una mobilitat elevada.