El consell d'administració d'Adif va aprovar ahir l'adjudicació d'un important paquet de millores en els sistemes de control i seguretat de la línia de Manresa, l'R4. En concret, el contracte d'obres aprovat preveu implantar una nova senyalització, telecomunicacions fixes i el sistema ERTMS (nivell 2) als trams Manresa-Barcelona de la línia R4 nord i Barcelona -Sant Vicenç de Calders de la línia R2 sud, a la xarxa de Rodalies de Barcelona. La necessitat d'aquestes millores es va fer evident arran de l'accident mortal de Castellgalí.

El contracte ha estat adjudicat per un import de 90.581.034,20 euros (IVA inclòs) a la Unió Temporal d'Empreses (UTE) formada per les companyies Siemens Rail Automation i FCC Industrial i Infraestructures Energètiques. El termini d'execució estimat és de 72 mesos, dels quals 24 mesos corresponen a l'execució de les obres i els altres 48 mesos al manteniment de les futures instal·lacions.

Fonts de la delegació del Govern a Catalunya van explicar ahir que «es tracta d'una actuació rellevant» per a la modernització de la xarxa de Rodalies, ja que el sistema ERTMS (Sistema de Gestió de Trànsit Ferroviari Europeu), l'utilitzat en les línies d'alta velocitat i que en l'àmbit de Barcelona ja s'està instal·lant a el tram l'Hospitalet de Llobregat-Mataró, «és plenament interoperable, millora de manera significativa les prestacions d'explotació i les condicions de fiabilitat, qualitat i eficàcia global del servei».

El nou sistema ha de servir per augmentar «substancialment» la capacitat de transport de sistema, perquè, segons expliquen les mateixes fonts, redueix els intervals entre els trens en circulació i de disminuir els costos d'explotació.

La xarxa d'Adif tindrà importants millores en els propers mesos i anys, i Adif espera que aquests beneficis s'assoliran mitjançant les noves instal·lacions que s'implementaran, d'última tecnologia, entre les quals destaquen enclavaments electrònics, sistemes de bloqueig, circuits de via, telecomandament centralitzat, el mateix equipament ERTMS i les telecomunicacions fixes.

Les actuacions

El projecte es durà a terme a les línies R4 nord i R2 sud i, entre les principals obres, destaca la implantació d'un nou programa d'explotació, que inclou millores en els sistemes de seguretat.

També s'executarà una modernització integral de les instal·lacions de senyalització i de protecció del tren amb la implantació d'enclavaments electrònics a les estacions i trajectes del tram Manresa-Terrassa (Manresa, Sant Vicenç de Castellet, Castellbell i el Vilar-Monistrol de Montserrat), i a l'R2 sud (Garraf, Sitges, Vilanova i la Geltrú i Cunit).

De manera paral·lela, s'adequaran i actualitzaran els actuals enclavaments electrònics de les estacions de Terrassa, Sabadell Sud, Cerdanyola del Vallès, Montcada Bifurcació, Barcelona-Sant Andreu Arenal, Bellvitge, el Prat de Llobregat, Gavà i Castelldefels per adaptar-los a el nou esquema d'explotació i al sistema ERTMS que ara s'implanta.

També es farà la renovació dels sistemes de detecció de tren mitjançant circuits de via d'audiofreqüència d'última generació, la instal·lació de nous senyals tipus led, l'actualització de la senyalització existent i la implantació de l'ASFA (Anunci de Senyals i Frenat Automàtic) digital, així com el mateix ERTMS.

D'altra banda, es modernitzarà la xarxa de cablejat de senyalització, s'implementaran noves xarxes de comunicacions fixes de fibra òptica que permetin l'operació dels futurs sistemes, es reformarà la xarxa d'alimentació d'energia mitjançant equips d'alimentació redundants i sistemes d'alimentació ininterrompuda, i es construiran nous edificis tècnics.