El telèfon d’emergències 112 va rebre un total de 1.152 trucades relacionades amb l’incendi del Pont de Vilomara el 17 de juliol que és el diumenge en què va començar el foc. Aquesta xifra suposa el 8,5% de les 13.441 trucades que aquell dia va rebre el telèfon d’emergències.

Respecte a aquestes xifres, la directora del 112, Irene Fornós, explica que en general «les trucades que rebem de la població són proporcionals a la incidència», i en el cas dels incendis concreta que «si hi ha una columna de fum es pot veure des de molts llocs» cosa que explica que malgrat que la major part de trucades rebudes pel foc van ser del mateix Pont de Vilomara (788), també se’n van fer de municipis propers com Castellgalí (92), Manresa (81), Sant Fruitós (64) i també de punts més allunyats, com Olesa de Montserrat on es va generar 30 trucades. 

També respecte a les telefonades relacionades amb l’incendi van ser per un total de 84 incidents diferents. En aquest punt, Fornós detalla que es tracta de coses van més enllà del mateix incendi i que poden ser, a explica coma exemple, d’algú està patint algun problema de salut o que es troba en una situació de perill i se l’ha de rescatar. 

Pel que fa a les hores, la major part de les trucades al 112 es van fer entre la 1 i les 2 del migdia, que és quan es va iniciar l’incendi. Va ser 613, i d’aquestes, 444 van ser des del Pont, 90 des de Castellgalí i 32 des de Manresa. Fornós també ho emmarca en l’habitual en aquest tipus d’emergències que qualifica com a «compartides» i que en el cas dels incendis és «més exagerat» que en altres situacions. Parla, per exemple, d’accidents de trànsit a l’autopista, on el 112 va rebent alertes i aquestes cessen en el moment en el qual al lloc dels fets hi ha els serveis d’emergències. 

Fornós insisteix que «per a nosaltres els avisos són molt importants» i per això destaca que si es veu un incident, davant del dubte els ciutadans alertin perquè a més els permet tenir informació en directe d’allò que està passant. 

Pel que fa al seu procediment, un cop reben l’avís, es fan una sèrie de preguntes a l’alertant, del qual a més es geolocalitza la seva ubicació, fet que Fornós defineix com a «avenç molt gran» i en funció de la descripció que es fa de l’incident, l’operador de sala deriva la trucada cap als diferents cossos que després ja decidiran com intervenen.

També detalla que al 112 gestionen, de mitjana, unes 9.000 trucades diàries per temes tan diversos que poden anar des d’un accident de trànsit a un infart o incendi, entre molts d’altres. De totes formes, Fornós detalla que la xifra de trucades va molt lligada a la mobilitat, i que per exemple a l’estiu són més altes que la resta de l’any, i que la nit de Sant Joan i la de cap d’any és quan se’n produeixen més. Analitzar tota aquesta informació, com la del dia de l’incendi del Pont, diu Fornós els permet no només saber què ha passat sinó poder actuar amb previsió i tenir els operadors de sala necessaris per poder atendre les incidències previstes.

Una desena de falses alarmes

Els Bombers de la Generalitat van rebre diumenge una desena d'avisos avisant de columnes de fum. Tots ells han estat falses alarmes. S'han rebut del Pont de Vilomara, la majoria, però també de Monistrol, de Sallent, de Sant Joan de Vilatorrada, de Castellgalí i de Sant Fruitós de Bages.

Aquest dimarts el cos ha anunciat que segueix rebent alertes de possibles columnes de fum a zones cremades. El passat cap de setmana, el cos va retirar les dotacions que treballaven en l'extinció del foc que ha afectat més de 1.700 hectàrees, 460 de les quals són del parc de Sant Llorenç del Munt i l'Obac. Segons ha informat fonts dels Bombers, encara hi ha efectius a la zona mantenint una línia d'aigua per apagar fumeroles que es detecten, encara, dins de zona cremada.