Judici de l’Alvia

Pèrits de Renfe, en el judici de l’Alvia: «Era previsible al 100% que es produís un accident»

«No es pot exportar un risc a l’actor que és la causa del risc», va incidir un dels experts, qüestionat sobre el fet que Adif traslladés al maquinista el risc d’excés de velocitat al revolt d’Angrois

R.S.

El pèrit Frans Heijnen, que junt amb James Robert Catmur va estudiar l’accident del tren Alvia ocorregut a Angrois el juliol del 2013 per encàrrec de QBE (la companyia d’assegurances de Renfe), ha advertit que ell no hauria posat en servei una línia «on a simple vista» es veia que podia registrar-se «un accident mortal».

«No vull esperar que vingui la Guàrdia Civil i em posi a la presó», ha assenyalat, a preguntes de l’advocat de l’associació de perjudicats Apafas, durant una nova sessió del judici per determinar responsabilitats penals per la tragèdia d’A Grandeira. «Aquesta és l’opinió d’un tècnic», ha precisat.

En la mateixa línia, Catmur ha afegit que l’anàlisi de riscos que va realitzar Adif per a la línia Ourense-Santiago és la que posa el seu exdirector de seguretat, Andrés Cortabitarte, «davant un jutge intentant demostrar» que no ha fet «res».

«No es pot exportar un risc a l’actor que és la causa del risc», ha incidit a continuació Heijnen, qüestionat sobre el fet que Adif traslladés al maquinista, l’altre processat en la causa, el risc d’excés de velocitat al revolt.

Per la seva banda, Catmur ha posat de manifest que els dos especialistes van trigar «dos dies» a fer el seu informe, que atribueix «greus deficiències» a l’avaluació de riscos d’Adif.

En aquest sentit, han mirat d’evidenciar que la desconnexió del sistema ‘ERMTS’ embarcat, que segons la seva opinió s’hauria d’haver avaluat al suposar un «canvi significatiu», es podria haver analitzat en poc temps, a la llum de la qual cosa ells triguen a examinar aquestes qüestions.

«No firmo per firmar»

Durant el torn de l’interrogatori de l’advocat que representa la plataforma de víctimes, Heijnen ha incidit que «Adif és el garant de la seguretat de l’operació» i «ha d’assegurar la infraestructura i que l’operador circula de forma correcta en seguretat».

«La responsabilitat global és del gestor de la infraestructura, tot i que es recolzi en tasques que hagin de realitzar els operadors», ha remarcat.

«Firmo el paper per firmar? No. Assumeixo la responsabilitat», ha remarcat el seu company, amb referència al certificat de seguretat que va emetre Andrés de Cortabitarte. A continuació, la jutge ha marcat una aturada de mitja hora.

Calendari de declaracions

El dimecres 25 figura en la planificació Ismael Martín Maldonado, proposat per Adif en qüestions prèvies per ratificar l’informe de l’Agència Espanyola de Seguretat Ferroviària sobre el nivell de seguretat operacional de la xarxa ferroviària d’interès general.

Del cronograma previst per la jutge Elena Fernández Currás ha sigut eliminada la declaració de José Luis Pinel, que tampoc va ratificar el seu informe elaborat per encàrrec d’Adif durant la fase d’instrucció.

Ara, l’administrador de la infraestructura, que té el seu exdirector de seguretat en la circulació processat en la causa al mateix nivell que el maquinista, ha renunciat a la seva compareixença.

El mes el tancarà Antonio Pujol el dimarts 31 de gener. Director de l’empresa especialitzada en instal·lacions ferroviàries Airtren –que té entre els seus clients Adif, Renfe, el Ministeri de Foment i l’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària–, aquest especialista va rebre ara 60.000 euros més per actualitzar l’informe pel qual ja va cobrar anteriorment i, precisament, per preparar la seva compareixença.